Klepdekselpakking vervangen Alfa Romeo Spider

Spiderama is het clubblad van het Alfa Romeo Spider Register. Het is een magazine voor en door de leden van de club en het verschijnt vier keer per jaar. Naast informatie over en verslagen van Ā evenementen, worden er ook technische artikelen in gepubliceerd. Deze keer lichten we er een artikel uit over het vervangen van de klepdekselpakking bij de Alfa Romeo Spider van Wim Ruberg. Daarin schrijft hij ondermeer over het belang van goed gereedschap.

Olielekkage

Ik heb een hekel aan vuile vette motorruimtes. In een schone motorruimte krijg je geen vuile handen bij het oliepeilen en vallen beginnende olielekkages je onmiddellijk op. Daardoor zag ik onlangs een oliespoortje bij het klepdeksel. Aandraaien van de zes bevestigingsboutjes gaf geen verbetering, dus werd het weer sleutelen.

Pakkingen vergaan, verdrogen of scheuren op een gegeven moment. De klepdekselpakking van mijn Spider IV 2.0 had last van uitdrogingsverschijnselen. Hij was rondom wat vettig en aan de achterzijde (bij het schutbord) waren echt oliespoortjes te zien. Die bleken overigens niets te maken te hebben met de pakking, maar daarover later meer.

Nu kun je onderdelen uiteraard via internet bestellen, maar ik ben van het type dat nog wil ruiken en voelen.

Dat blijkt soms voordelen te hebben. Ingewijden weten dat Alfa Romeo specialist Goos van Pelt (Veen in Brabant) bij mij in de buurt zit. Logisch dat ik bij hem aanklop voor een pakking. Zonder verder iets te vragen krijg ik van Goos een pakking, twee ā€˜halve maantjesā€™, vier fiberringen en twee aluminium ringen. Zo een set had ik via internet nooit gekregen en de bijbehorende uitleg ook niet!

Dit heb je nodig: Van links naar rechts de ā€˜halve maantjesā€™, aluminium ringen, fiber ringen, de pakking voor de carterontluchting en uiteraard de klepdekselpakking zelf.

De ā€˜halve maantjesā€™ zitten achterin de cilinderkop onder de klepdekselpakking. ā€˜Die maantjes drogen nogal eens uit en zorgen dan voor lekkageā€™ legt Goos uit. Ook het verschil in ringen legt Goos uit. ā€˜De aluminium ringen moeten om de boutjes die het dichtst bij het schutbord zitten. Die moeten namelijk wat steviger aandrukken omdat ze de ā€˜halve maantjesā€™ onder het klepdeksel iets in moeten drukken. De fiberringen zijn daarvoor iets te flexibel, oftewel indrukbaarā€™.

De kunststof ā€˜halve maantjesā€™ willen nog weleens uitdrogen en zorgen dan voor olielekkage.

Om de hele bovenzijde weer spic en span te krijgen, vervang ik gelijk ook het pakkinkje voor het pijpje van de carterontluchting. Hoeft in principe niet los, maar als je toch bezig bentā€¦

De carterontluchting blijkt ook wat te lekken, dus vervang ik de pakking daarvan.

Let op het pinnetje!

Met alle onderdelen in huis kan het sleutelen beginnen. Gelijk ook een goede gelegenheid om mijn nieuwe inspectielamp uit te testen. Hij is van Sonic (type 3-in-1 slim light) en heeft een magnetische voet. In de kop zit een spot (100 Lumen) en het werklicht is in twee lichtsterktes (250/500 Lumen) instelbaar.

Mijn laatste aanwinst op lichtgebied. Deze 3-in-1 slim light van Sonic is, door zijn slanke design, uitermate geschikt voor kleine ruimtes. De maximale lichtopbrengst is enorm en de led is over een hoek van 170 graden draaibaar.

Maar genoeg over de lamp ik begin met het losmaken van de aanzuigslang die van het luchtfilter naar het gasklephuis loopt. Voor het opbergen van de boutjes en moertjes heb ik tegenwoordig een stel handige magnetische bakjes. Je kunt er van afstand boutjes en moertjes in mikken en die blijven dan netjes in het bakje hangen. Wel opletten, alles dat niet magnetisch is, valt gewoon op de grond.

De aanzuigslang van de luchtinlaat en de daaraan bevestigde slangen moeten als eerste los.

Magneetschaaltjes zijn bijzonder handig voor het opbergen van boutjes en moertjes. Aan de onderzijde zijn ze beschermd, dus je kunt ze op het lakwerk ā€˜klevenā€™.

Na nog twee slangen, waaronder die van de carterontluchting, te hebben losgemaakt kan de aanzuigslang uit de auto worden genomen. Niet vergeten de houder van de oliepeilstok los te maken, die zit namelijk aan het klepdeksel vastgeschroefd.

Nokkenasverstelling

De Spider heeft een verstelbare inlaatnokkenas en is mede daardoor een fantastische krachtbron. Vijftienhonderd toeren in vijf is geen probleem en als je het gaspedaal geheel indrukt trekt hij soepel door tot 190 km/h. Die snelheid haalt de Spider nog steeds!

De actuator van de inlaatnokkenas zit aan de voorkant op het klepdeksel en die moet je losmaken. Het laatste wat ik (voor het gemak) demonteer is de vacuĆ¼mslang van de rembekrachtiger. Die zit in de weg als het klepdeksel omhoog komt. Nadat dit alles is gedaan, kunnen de zes boutjes bovenin het deksel en de twee kleintjes aan de distributiekant worden losgedraaid.

De actuator van de nokkenasverstelling moet worden gedemonteerd.

Nu komt het tricky deel. Uit het klepdeksel steekt aan de voorkant een klein pinnetje. Dat is van de nokkenasverstelling en kan in de motor vallen! Dat is de reden waarom je het klepdeksel van achteren moet oplichten en niet van voren. Als extra veiligheid heb ik er een tie-wrap strak omheen gebonden.

Vanwege dit pinnetje moet je het klepdeksel vanaf de achterkant optillen. Zou je aan de voorzijde beginnen, dan loop je het risico dat het onderdeeltje in de motor valt. Dan heb je ineens heel veel extra werk.

Geen aanslag

De binnenkant van het klepdeksel blijkt brandschoon te zijn. Er is geen sprake van sludge of aangebrande rommel. Ik hoef dus alleen de oude pakking te verwijderen en de nieuwe te monteren. Aangezien de boel toch open ligt, vervang ik de bougies ook maar. De Golden Lodge 2HLE hebben 13.000 km hun werk goed gedaan, maar zijn nu zichtbaar aan vervanging toe.

De binnenkant van het klepdeksel ziet er prachtig schoon uit. Rechtsboven het pinnetje voor de nokkenasverstelling.

De nieuwe bougies en de boutjes van het klepdeksel worden met een momentsleutel vastgezet.

Voor het monteren van de bougies en het klepdeksel gebruik ik mijn Hazet 5110-1CT momentsleutel. Dat is een prima sleutel voor dit werk. Je kunt er tot op 1 Nm nauwkeurig het aanhaalmoment op instellen. Dit tot een maximum van 60 Nm. Het klepdeksel moet je, uiteraard vanwege dat pinnetje, eerst aan de voorzijde laten zakken. Het pinnetje wel uitrekken om er zeker van te zijn dat het tegen de pal in de nokkenas aankomt. Daarna de zes moeren van het klepdeksel met 21 Nm vastzetten.Ā  Vervolgens gaat de momentsleutel op 30 Nm voor de bougies. Die waarde zit mooi tussen de fabrieksspecificaties van 25 en 34 Nm in. Nadat alle slangen en de peilstokhouder zijn vastgezet, is het tijd voor een proefrit. De nieuwe bougies bevallen goed. De motor loopt wat rustiger dan voorheen. Er lijkt ook meer gang in te zitten, maar dat kan verbeelding zijn. Na de rit, blijkt dat er geen sprake meer is van olielekkage. De motor kan dus weer schoon door het leven.

Bron:Ā SpideramaĀ (Alfa Romeo Spider Register), geschreven door autojournalistĀ Wim Ruberg.