Koelproblemen

Het koelsysteem veroorzaakt bijna een kwart van alle pechgevallen. Ook de radiateur verdient regelmatige inspectie.

Een zorgvuldige montage van een nieuwe radiateur en regelmatig onderhoud hiervan verlengt de levensduur van het koelsysteem. Bovendien voorkomt dit koelproblemen. Een belangrijke voorwaarde voor een optimaal functionerend koelsysteem is gebruik van het juiste koelmiddel. Door het intoetsen van het kenteken van een auto kan via ‘mijngrossier.nl’ snel de juiste radiateur met het juiste koelvermogen en het bijpassende koelmiddel voor dit specifieke automodel gevonden worden.

Gebruik van het juiste koelmiddel is niet alleen verstandig vanwege de noodzakelijke vorstbescherming, maar ook voor de bescherming van alle metalen onderdelen van het koelsysteem. Daarnaast zorgt gebruik van het juiste koelmiddel voor een goede warmteafdracht. Goed gekoeld en op de juiste temperatuur levert een motor de beste prestaties. Roestvorming Koelsysteemproblemen zijn vaak te herleiden naar roestvorming en een afname van de werking van vervuilingsremmers. We kennen de voorbeelden uit de praktijk: slecht functionerende waterpompen, beschadigde thermostaten, roestvorming bij de radiateur en omvangrijke kalkaanslag door gebruik van hard en ongedestilleerd water. Het gevolg van deze effecten is dat de warmte niet goed wordt afgedragen en de koelprestaties verminderen. Bovendien liggen oververhitting of te trage opwarming van de motor op de loer. Een goed koelmiddel beschikt over additieven die corrosie tegengaan van alle metalen die deel uitmaken van het koelsysteem: het gietijzer van het motorblok, de aluminiumlegering van de cilinderkop en de radiateur en de koperen of messing delen die op andere plaatsen van het systeem verwerkt zijn. Omdat de werking van de additieven beperkt is, is het zeer belangrijk om de koelvloeistof iedere twee jaar te vervangen.

Spoelen

Radiateuren worden in de meeste gevallen vervangen na aantasting door corrosie of na fysieke schade, bijvoorbeeld na een kop-staartbotsing of lekkage na steenslag. Wanneer een nieuwe radiateur geplaatst wordt, is het raadzaam het volledige koelsysteem uitvoerig te spoelen om resterende verontreinigingen te verwijderen. Het koelsysteem kan nog oude roestdeeltjes bevatten die in de koelkanalen van de motor of de leidingen van de waterpomp zitten. Spoelen kan gewoon met warm water of een speciale spoelvloeistof. Door de aparte constructie van sommige koelsystemen is het spoelen van sommige delen onmogelijk. In dat geval is het verstandig om naast de radiateur ook geïntegreerde onderdelen zoals de thermostaat, elektrische kleppen en vuldop eveneens te vervangen. Belangrijke tip: Denk bij spoelen aan het correct ontluchten van het systeem. Het zal niet de eerste maal zijn dat niet goed ontluchten tot oververhitting van de motor en flinke schade heeft geleid.

Onderzoek

Uit schadeonderzoek naar radiateuren blijkt dat er na inbouw van een nieuwe radiateur soms sprake is van elektrolyse. Het is daarom raadzaam om na het vullen van het koelmiddel te controleren of er een elektrische stroom in het koelsysteem voorkomt. Deze stroom veroorzaakt een elektrochemische reactie die het buizensysteem van de radiateur aantast. Vaak wordt dit zichtbaar door een witte aanslag bij de verbindingsdelen en de collectoren. Bij de oliekoeler komt elektrolyse aan het licht door een grijs/- groene afzetting. Het onderzoek toont ook aan dat de radiateur vaak ten onrechte als oorzaak voor een gescheurde koelwatertank of expansievat wordt gezien. De oorzaak, overdruk, is meestal terug te voeren op een defecte vuldop of een gescheurde cilinderkoppakking. Hetzelfde geldt voor lekkages bij de verbindingen naar oliekoelers, sonden en aftappluggen. Deze lekkages kunnen voorkomen worden door nauwgezette montage met betrekking tot het aanwezige schroefdraad. Verder blijkt dat noodreparaties aan radiateuren als een zeer tijdelijke oplossing beschouwd moeten worden. Net zoals onzorgvuldige montage en slecht onderhoud beïnvloeden noodreparaties de levensduur van een radiateur nadelig.