Kringloopgas; vermogensverlies, stotteren en roken..

Melanie van Rossum, diagnosetechnicus bij Carrec Technocenter, ziet in de dagelijkse praktijk veel problemen met EGR-kleppen. Het liefst zou ze die klep afschaffen. “Zelfs als een EGR-klep nog wel op de juiste manier functioneert, is het vaak al foute boel.”

Kringloopgas
Exhaust Gas Recirculation. Als je mijn vader 25 jaar geleden had verteld dat uitlaatgassen weer terug de motor in zouden gaan, had hij je in je gezicht uitgelachen: “Haha leuke grap!” Inmiddels doet iedere diesel het. De hete uitlaatgassen worden afgetapt en met een klep wordt geregeld hoeveel uitlaatgas er de inlaat in mag. Die klep moet van goeden huize komen. Hitte en roet bedreigen zijn functioneren. Vaak blijkt de klep daar niet tegen bestand. En dan maakt het niet uit of de klep elektronisch wordt aangestuurd of met vacuüm. 

Bij Carrec zien we ellende bij beide type kleppen. Vermogensverlies, stotteren, roken, hoog brandstofverbruik, verstopt roetfilter… Het komt allemaal voor. Wordt de klep niet goed aangestuurd, sluit hij niet goed meer door roetophoping of zit de verstelling vast, dan gaat het fout. Motorconstructeurs hebben zo’n mooi motorverloop bereikt in de afgelopen decennia. En nu gooit de EGR-klep roet in het eten. Jammer!

Geen dikke laag drab!
Zelfs als een EGR-klep nog wel op de juiste manier functioneert, is het vaak al foute boel. Als ik een inlaatspruitstuk demonteer, mag ik daar een beetje olie doorheen zien lopen; van de carterventilatie. Maar ik wil geen dikke laag drab zien! Een inlaatspruitstuk is ontworpen op precies de juiste doorstroming van lucht. Stel je voor dat je door een rietje moet ademen terwijl je hardloopt. Hoe zou dat gaan? Bij een vervuilde diesel is het nog erger. Die moet hardlopen terwijl zijn keel is dichtgesmeerd met zijn eigen uitwerpselen…

”Stel je voor dat je door een rietje moet ademen terwijl je hardloopt. Hoe zou dat gaan? Bij een vervuilde diesel is het nog erger. Die moet hardlopen terwijl zijn keel is dichtgesmeerd met zijn eigen uitwerpselen…”

Motoren met wervelkleppen
De grootste problemen zie ik bij motoren met wervelkleppen. Die klepjes in het inlaattraject moeten razendsnel meebewegen met de verschillende belastingsituaties. Maar als ze verkleefd roet moeten wegduwen, halen ze die snelheid niet. Sommige systemen registreren dat en geven een melding. Andere niet. Je zou het dan kunnen merken aan een verminderd vermogen. Maar de meeste automobilisten ontgaat dat. Ze rijden door tot de problemen nog veel groter worden.

We kregen pas een Renault Clio met 1.5 dCi motor binnen. Als de motor warm was sloeg hij niet meer aan. De motor registreerde een te kleine luchtmassa. Luchtmassameter defect? Lekkage in de inlaatslangen? Fout! Na demontage van de inlaatslangen was de oorzaak van het zuurstofgebrek snel duidelijk. De buis naar de inlaat had nog een doorstroomopening ter grootte van een vingerdiameter! De rest van de ruimte was opgeslokt door EGR-drab. Eenmaal schoongemaakt liep de Clio weer als een zonnetje.

”Ontstaan er toch problemen, ga dan niet zomaar vervangen, maar ga na wat oorzaak is en wat gevolg”

Controleer bij regulier onderhoud
Het liefst zou ik natuurlijk de EGR-klep afschaffen. Kijk naar de natuur, gezonde dieren eten toch ook geen eigen uitwerpselen? Maar helaas, ik ga daar niet over. Daarom mijn tip: controleer het inlaattraject en de EGR-klep bij regulier onderhoud, en maak ze zo nodig schoon. Ontstaan er toch problemen, ga dan niet zomaar vervangen, maar ga na wat oorzaak is en wat gevolg. Want, als wat er uitkomt niet goed is, is wat er ingaat ook niet goed. Zo hangt alles met alles samen in moderne kringloopdieselsystemen.

Bron: AMT Autotechniek