Kwaliteitsinjectie van Moog

De kwaliteit van onderdelen wordt onder meer bepaald door de levensduur. Mijngrossier.nl levert stuur- en ophangingsdelen van Moog. Deze zijn voorzien vaneen bijzondere, beschermende coating die de levensduur aanzienlijk verlengd.

Moog_stuurdelenSinds kort voorziet Moog alle plaatijzeren draagarmen en spoorstangarmen van een bijzondere, beschermende kataforesecoating. Deze coating levert een aantoonbaar betere bescherming dan de elektrostatische spraypainttechnologie, die door de meeste aanbieders van stuur- en ophangingsdelen wordt gebruikt. Een kataforesecoating zorgt voor een betere roestbestendigheid na montage van het product. Dit is de reden dat de kataforesetechniek ook vaak wordt toegepast op OE-onderdelen. Dankzij kataforese wordt roestvorming direct bij de bron geëlimineerd, waardoor de levensduur van product aanzienlijk groeit. Dat is vooral van belang bij onderdelen die onder de auto gemonteerd worden en daardoor veelvuldig blootgesteld zijn aan de water, strooizout, vuil en opspattende steentjes. Kataforese zorgt voor een drastische vermindering van het roesten, zelfs op gelaste en niet-zichtbare gebieden van de dubbelwandige wieldraagarmen, waardoor de levensduur van het product aanzienlijk toeneemt.

Elektrisch lakken en afbakken

De kataforesetechnologie bestaat uit een zeer effectieve voorbehandeling van het onderdeel,voorafgaand aan het speciale coatingproces. Het onderdeel wordt ondergedompeld in een bad met elektrisch geladen lak die het hele oppervlak aan de binnen- en de buitenkant met een consistente laag bedekt. Het onderdeel wordt vervolgens op hoge temperatuur afgebakken, zodat er een uitstekende hechting en sterkte van de coating wordt bereikt. Het resultaat is een ideale hechting van de verf, die het onderdeel op optimale wijze beschermt. Wereldwijd zijn er maar weinig fabrikanten die voor de vervangingsmarkt stuur- en ophangingsdelen leveren met de kataforesetechnologie. Moog wil de extra kosten voor een verbeterde roestbestendigheid echter wel maken. Daarom scoren de Moogonderdelen ook op het punt van duurzaamheid zeer hoog.

Positief getest

Uit recente duurzaamheidstesten blijkt dat de kataforesetechniek zijn vruchten afwerpt. Elektrostatisch gelakte onderdelen vertonen na 300 uur te zijn blootgesteld aan zout sproeiwater aan de buitenkant aanzienlijke roestvorming, terwijl de binnenoppervlakken van deze onderdelen al na 100 uur met roest zijn bedekt. Dubbelwandige plaatijzeren draagarmen van Moog met de nieuwe kataforesecoating laten zelfs na 750 uur testen met zout sproeiwater geen roest zien, terwijl de enkelwandige draagarmen van Moog na ruim 850 uur nog roestvrij zijn. Moog is tot nu toe de enige leverancier die plaatijzeren draagarmen en spoorstangarmen met een kataforesecoating levert.

 
     
  Kataforeseproces in detail

Kataforese is een proces bestaande uit meerdere stappen, dat elektrostatische coating combineert met totale onderdompeling van het onderdeel. Het onderdeel dat dit proces doormaakt is positief geladen, terwijl het speciale coatingmateriaal negatief geladen is. Aangezien het onderdeel en het coatingmateriaal tegengestelde ladingen hebben, wordt een elektrostatische aantrekking tussen beide bewerkstelligd. Deze elektrostatische aantrekkingskracht, gecombineerd met onderdompeling, staat garant voor een veel gelijkmatiger en consistentere coating op het gehele onderdeel. Het daadwerkelijke proces begint met een speciale voorbehandeling van het onderdeel voorafgaand aan de kataforetische immersie. Na de voorbehandeling begint het immersieproces. Dit houdt in dat het onderdeel wordt ondergedompeld in een bassin met het coatingmateriaal. Wanneer het immersieproces is afgerond, wordt het onderdeel 30 minuten lang  afgebakken op 80°C om het coatingmateriaal permanent aan het onderdeel te hechten. Waarom is kataforese  efectiever dan standaard immersie en elektrostatisch lakken? Kataforese creëert een coating die veel consistenter, gelijkmatiger en robuuster is. Vanwege de onderdompeling van het onderdeel zijn zelfs de niet-zichtbare delen helemaal bedekt met coating. De resultaten van de recente zoutsproeitests zeggen genoeg over het roestwerende karakter. Maar ook botsproeven met testplaten die behandeld zijn met elektrostatische lak of kataforese  spreken voor zich. Deze testresultaten laten zien dat een mechanische kracht rechtstreeks uitgeoefend op elektrostatisch behandelde platen voor het afschilferen van de coating aan beide zijden van het botsgedeelte zorgt. De platen die met kataforese zijn behandeld doorstaan dezelfde botsing echter zonder afschilferen. Dit betekent dat de kataforesecoating voor een sterkere adhesie dan de conventionele coatingmethodes zorgt en de duurzaamheid van het onderdeel daarmee aanzienlijk groeit.