Lamp vervangen is service

Moderne auto’s zitten ingewikkeld in elkaar: een lampje vervangen is tegenwoordig een uitdaging voor de automobilist, maar de monteur heeft het vaak in een handomdraai gedaan. Voor de klant is het prettig als hij daarvoor zonder afspraak langs kan komen. Kwestie van service, zo vindt Jan de Krijger van het gelijknamige autobedrijf in Zwijndrecht.

jan de krijger

Lampjes gaan altijd op het verkeerde moment kapot. Logisch, want een lamp geeft licht doordat de gloeidraad “gloeiend heet” wordt. “Als de gloeidraad heet is, verdampen er wolfraamatomen van de gloeidraad. Die wordt dus steeds dunner, tot hij breekt. Een lamp gaat dus meestal kapot op het moment dat je ermee in het donker rijdt”, legt Jan de Krijger uit. “Als je het als automobilist dan al ontdekt, dan wil je het meestal nog niet op dat moment repareren. Je staat in het donker te prutsen met het instructieboekje in de hand, want er zijn nog maar weinig auto’s waarbij het vervangen van een lamp eenvoudig is. Het is bij daglicht vaak al een uitdaging. Maar het moet natuurlijk wel snel gerepareerd, want niemand wil een bekeuring, dat begrijpen wij ook. Daarom kunnen klanten op elk moment langskomen als er een lamp kapot is. Dat doen we altijd tussendoor, net als olie bijvullen of andere kleinigheden. Toch stellen veel mensen die dingen uit tot zaterdag, als ze niet hoeven te werken. Zaterdag is echt lampjesdag.”

Ervaring

Die servicegerichtheid is kenmerkend voor het universeelbedrijf, dat Jan in 2010 heeft opgericht nadat hij jarenlang ervaring had opgedaan bij andere bedrijven: “Ik ben op mijn 21e begonnen met een eigen bedrijf, ik was toen subdealer van Alfa Romeo. Daarna ben ik één van de Citroën-dealerbedrijven van mijn schoonvader gaan runnen. In 1997 heb ik dat bedrijf overgenomen, maar op een gegeven moment was ik aan een nieuwe uitdaging toe. In 2010 heb ik het bedrijf verkocht en ben ik opnieuw begonnen, maar nu als universeelgarage. Ik vind dat een stuk prettiger, er ligt geen druk van bovenaf om enorme investeringen te doen, die je nauwelijks kunt terugverdienen. Je kunt je nu veel beter richten op de service en op het opbouwen van een relatie met de klant. Neem alleen al de onderdelenvoorziening: Als dealer duurde het vaak twee dagen voor ik mijn onderdelen had, via mijngrossier.nl kun je wel zeven keer per dag onderdelen krijgen. Dan kun je een klant snel helpen.”

Meedenken

Een schappelijke prijs, vakmanschap en goede service, waarbij een klant met een acuut probleem ook direct kan worden geholpen. Het is een filosofie die duidelijk vruchten afwerpt: Ik ben in 2010 begonnen met niks, ik heb nu vier goede monteurs, ik verkoop 250 auto’s per jaar en ik heb het enorm naar mijn zin. Je merkt dat klanten het op prijs stellen dat je met ze meedenkt. Mijn monteurs doen dat ook, ze hebben goed in de gaten dat mensen niet altijd de duurste onderdelen nodig hebben en kijken ook of onderdelen nog wat langer kunnen blijven zitten. Sommige auto’s hebben een onderhoudsinterval van 30.000 km, maar komen elke 15.000 km bij de garage omdat dat het jaarkilometrage van de eigenaar is. Als je je klanten kent, kun je het onderhoud op het gebruik afstemmen en kun je de kosten voor hen aangenaam houden. En dan zie je je klanten ook terug.”

jan de krijger werkplaats

Lamp perikelen

Bij Jan de Krijger kun je terecht voor alles dat je voor je auto nodig hebt, van APK tot schade en vakkundig onderhoud. Daarbij komt Jan vaak problemen met de verlichting tegen: “Het lichtbeeld is nogal eens verkeerd. Negen van de tien keer komt dat omdat de glazen van de units zijn verweerd. Die zijn tegenwoordig van kunststof. Nu de lampen bijna altijd branden hebben die veel te lijden. Ze worden geel en wazig. Als het dure units zijn polijsten we ze, anders vervangen we ze. Soms staat de hoogteversteller gewoon verkeerd en soms zitten lampjes er scheef in. Als mensen ze zelf hebben vervangen, zie je de raarste dingen. Lampjes die in de unit liggen, afgebroken beugeltjes. We hebben ook al eens auto’s met Engelse units gezien. Goedkoop op internet besteld, maar wel de verkeerde. Soms is er Xenon in een H4 of H7 unit gemonteerd, dat is altijd afkeur, want dat mag niet. Het komt ook nogal eens voor dat de koplamp zelf scheef staat. Die ophanging is tegenwoordig nogal fragiel. Als je dan een kleine aanrijding hebt gehad en de bumper is geraakt, dan is de koplampophanging soms ook verbogen. Maar het komt natuurlijk ook voor dat de lampjes zelf niet goed zijn. Wij monteren alleen Philips lampen, die hebben zuiver quarzglas en een goede levensduur.”

Gratis monteren

Eigenlijk vraagt Jan zich af waarom klanten nog zelf lampjes vervangen: “Als je niet weet hoe het zit, kun je er uren mee bezig zijn. En waarom zou je, wij doen het voor niets. Je betaalt alleen het lampje. Onze monteurs zijn er ook razend handig mee. Soms lijkt het onmogelijk om er bij te komen, maar toch hebben ze het meestal snel voor elkaar”, vertelt Jan, die ook tijdens normaal onderhoud extra aandacht voor de verlichting heeft: “We doen elk voorjaar gratis een zomercheck, in het najaar een wintercheck. Toch even een extra moment dat je om een auto heen kunt lopen en kunt zien of er nog iets extra aandacht vergt: banden, uitlaat, ruitenwissers, de remmen, de verlichting. Het is een kleine tijdsinvestering die vaak toch weer extra omzet oplevert. We hebben daarbij wel extra aandacht voor de verlichting, want daar mankeert vaak iets aan. We kijken ook altijd de reservelampenset na zodat mensen met de juiste lampjes op pad gaan. Als ze toch onderweg zelf aan de bak moeten.”

KiKa

Wie bij Jan de Krijger een auto koopt, krijgt er altijd een KiKa-beertje bij, waarvan het aankoopbedrag naar de stichting KinderKanker gaat. KiKa streeft ernaar om de genezingskans van kinderen met kanker in 2025 naar 95% te vergroten. Nu is dat nog 25% en dus is er nog geld nodig. Daarvoor koopt Jan de Krijger de KiKa-beertjes, die hij bij a evering van een auto meegeeft: “Een klant van mij verkocht die beertjes. Toen hij hier twee auto’s kocht, kocht ik een doos met 25 beertjes. Zo ben ik ermee begonnen en als je ziet hoe mensen dat waarderen, kun je er niet meer mee stoppen. Het is gewoon te leuk. Ik maak sowieso een feest van de aflevering, met een tas vol spullen, een ijskrabber NAP-certificaat, Bovag Garantiebewijs, bos bloemen. Als een klant zijn handtekening zet is hij vaak toch nog wel nerveus, vraagt zich af of hij het wel goed heeft gedaan. Als hij de auto ophaalt moet het een leuke ervaring zijn, zodat hij voelt dat hij goed zit.