Let op: roetfilter verwijderen per 1 oktober strafbaar

Het verwijderen of onklaar maken van een roetfilter is per 1 oktober een strafbaar feit. Vanaf 20 mei 2018 is visuele controle op de aanwezigheid van een roetfilter ook een APK-controlepunt. BOVAG zet de meest gestelde vragen over dit onderwerp op een rij.
Bron: BOVAG

1. Is het hebben van een roetfilter verplicht? Personenauto’s vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto’s vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto’s is het hebben van een roetfilter verplicht. Bij auto’s en bestelauto’s van vóór deze bouwjaren die geregistreerd staan bij de RDW als auto mét roetfilter is het hebben van een werkende filter ook verplicht. 

2. Hoe wordt gecontroleerd of er een roetfilter aanwezig is? De overheid gaat samen met de RDW vanaf 1 oktober op kleine schaal wegcontroles houden om automobilisten zonder of met een niet werkende roetfilter rondrijden op te sporen. Dat heeft mede als doel om een goed beeld te hebben het aantal verwijderde roetfilters. Tot 20 mei 2018 krijgen autobezitters alleen een waarschuwing.

3. Komt de controle op roetfilters ook in de APK? Vanaf 20 mei 2018 is de controle op de aanwezigheid van een roetfilter onderdeel van de APK. De keurmeester doet tijdens een APK een visuele controle. Kan de keurmeester geen roetfilter zien, of stelt hij vast dat de roetfilter zwaar beschadigd is, dan keurt hij de auto af.

4. Wat zijn de opties voor autobezitters met auto waarvan de roetfilter verwijderd is of niet werkt? Als de auto na 20 mei 2018 afgekeurd wordt omdat de roetfilter afwezig of kapot is dan moet dit, net als bij andere afkeurpunten, hersteld worden. Bij personenauto’s van voor 2011 en bestelauto’s van voor 2012 waarbij in het RDW-register staat dat er een roetfilter aanwezig zou moeten zijn is dit niet verplicht. Laat de autobezitter het echter niet herstellen dan verandert de registratie bij de RDW en gaat per 2019 de wegenbelasting aanzienlijk omhoog.

5. Wat zijn de consequenties als ik toch een roetfilter na 1 oktober verwijder? Het verwijderen van een roetfilter is een economisch delict. Wat de consequenties precies is aan de rechter. Dit kan uiteenlopen van een geldboete, taakstraf tot gevangenisstraf.

 

7 thoughts on “Let op: roetfilter verwijderen per 1 oktober strafbaar

  1. Als eerste. Als fabrikanten nou de auto’s zo gaan bouwen dat ze niet kapot lopen door een roetfilter vind ik het goed maar dat is nogsteeds niet het geval.
    En als 2e mijn auto is hij er onderuit. Maar mijne is wel schoner dan orgineel als ik er weer een roetfilter er onder zet gaat hij juist meer vuil uitstoten hoe zit dat dan

  2. Laat ze eerst maar eens bewijzen dat het beter is voor het milieu want er komen veel fijnere deeltjes uit wat niet goed is voor de gezondheid
    Het gaat zoals gewoonlijk alleen maar over geld verder nergens om

  3. Ik heb hier een vraag over, als standaard er geen roetfilter in zit, gaat dan ook de wegenbelasting per 2019 omhoog?

  4. Hoi FKC, ik heb het eventjes voor je uitgezocht en kom op het volgende uit:
    “Voor dieselauto’s zonder fabrieksroetfilter gaat de mrb per 2019 omhoog met 15%. Dit is inclusief het deel van de mrb dat naar de provincies gaat (provinciale opcenten). Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilo betekent dat een verhoging van € 225 per jaar.”
    Bron: Rijksoverheid.nl
    Hopelijk kun je hier iets mee!

  5. Hoi Mark, op dit moment is daar niets over terug te vinden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de regering daar niks mee wil doen, we gaan het in de gaten houden.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *