Maak accuservice tot een succes deel 3 – Wat heb je nodig voor een goede accutest?

Als we de nationale en internationale pechstatistieken van de wegenwacht bekijken, valt op dat accuproblemen al vele jaren in de top staan. Vaak is meer dan 1/3 van alle klachten te herleiden naar de accu. Als je daar storingen van de dynamo en startmotor bij optelt, heb je bijna de helft van alle pechoorzaken te pakken. Betekent dit dat het autobedrijf een steekje laat vallen en omzet laat liggen? Het is in ieder geval een reden om te bekijken wat er eigenlijk voor nodig is om de accuservice tot een succes te maken. Wat heb je nodig voor een goede accutest?

Hoe maak je van accu’s testen een succes in je werkplaats? De belangrijkste voorwaarde is de aanwezigheid van juiste tools, zoals een complete tester. De tester moet de verschillende accutypes, zoals AGM en EFB aankunnen, het start- en laadsysteem kunnen testen en met up-to-date-software en de goede algoritmes werken. Een printer is nuttig in de communicatie naar de klant, die ziet namelijk graag een bonnetje met de testresultaten.

Testen en laden

Behalve testen moet je ook kunnen laden. Alleen al omdat je niet wilt dat een auto met een half ontladen accu je werkplaats verlaat. Met testen bepaal je de status van een accu. Met laden kun je de levensduur van een accu verlengen. Een lader kan ook dienen als stroom back-up bij een accuwissel en uiteraard moet de lader geschikt zijn voor AGM- en EFB-accu’s. Het beschikken over een diagnostische lader heeft ook zo zijn voordelen. Naast de juiste tools heb je ook kennis nodig: door de geavanceerde elektronica aan boord en de verschillende type accu’s is het testen en vervangen van accu’s echt wel complexer geworden. Een goede tip om van accu-onderhoud een succes te maken, is om accu-onderhoud op te nemen in het standaard werkproces: check dus banden, wissers, olie én accu.

Accutester terugverdienen

Uit onderzoek van accutester fabrikant Midtronics blijkt dat als je 100 accu’s pro-actief test, er 17 vervangen moeten worden en je er 13 verkoopt. Als je een marge van € 30.- per accu rekent, levert dat bij 25 accutesten per week 169 verkochte accu’s en ruim € 5.000,- marge per jaar op. In deze situatie verdien je zelfs een heel geavanceerde diagnostische lader in twee tot drie maanden terug.

Bron: Een whitepaper over accu’s testen. Een uitgave van Midtronics B.V.

Â