Mammoet Rallysport als eerste Ginaf over de finish

De razendsnelle trucker Martin van den Brink zette vandaag zijn truck als 11e aan de finish, en was daarmee de eerste Ginaf in het klassement. Problemen met de versnellingsbak kostte het team een klein uurtje, maar zorgde opnieuw voor unieke ervaringen…


VDBrink_dakar_etappe10Een vermoeide Martin spreekt opnieuw over de slopende race: “Een pittige etappe met erg veel keien. Na uren rijden kregen we dan ook nog twintig kilometer aan duinen.” Opnieuw hadden de Harskampers te maken met technische problemen in deze tiende etappe: “De versnellingsbak draaide stuk, waardoor ik niet meer kon schakelen.”, legt van den Brink uit. “We moesten dan de motor stoppen, schakelen, en daarna weer starten.” Problemen met de versnellingsbak zijn voor veel coureurs reden om te wachten op de assistentie, maar niet voor Martin: “We konden doorrijden door de slippende koppeling heel rustig op laten komen.”

Het probleem met de versnellingsbak resulteerde in een geheel nieuwe uitdaging: de duinen met tienduizend kilo staal beklimmen zónder te kunnen schakelen… Tweemaal kwamen de mannen vast te zitten in het zand. Hierdoor moesten ook monteur Erwin Lagerweij en monteur Peter Willemsen uitstappen om het grove gevaarte uit te graven. “We hebben voor het eerst in vier jaar de schep uit de truck moeten pakken”, aldus Martin. Het kostte de equipe uiteindelijk een klein uur op de klok. Toen de truckers hoorden dat de elfde positie was behaald, bleek men dik tevreden.

De eerdere problemen met de truck zijn inmiddels geheel verholpen. In de nacht na de negende etappe zijn alle monteurs nog uren bezig geweest om de laatste aanpassingen en verbeteringen te verrichten aan het bandenaflaat-systeem. Daarna werden alle Reiger-schokdempers compleet vervangen om de grote stenenpartij van vandaag de baas te blijven. In de komende nacht zullen de monteurs wederom weinig slapen: “We gaan de complete versnellingsbak vervangen, zodat we morgen weer goed aan de start kunnen staan,” aldus van den Brink.

Het drietal werd vandaag opnieuw verwelkomd door de groep met trouwe fans en supporters uit Nederland. “Geweldig. We hebben direct na de finish eerst een biertje met elkaar gedronken. Dat doet ons erg goed, en zij hebben ook een hoop lol met elkaar. Reisleider Peter Verburgh kan dit bevestigen: “Het is hier helemaal fantastisch! We reizen gewoon dagelijks met de Dakar mee, en als het te ver is met een bus, pakken we gewoon het vliegtuig.” Morgen vliegen het 25-koppig mannelijk gezelschap vooruit naar Arequipa in Peru.

Wie denkt dat de supporters alleen vanaf de zijlijn meekijken heeft het mis: “We zien de trucks iedere dag. Doordat we in de afgelopen maanden goede contacten met de A.S.O. hebben opgebouwd, hebben we daarbij geregeld dat we met z’n allen het bivak in kunnen. Iedereen krijgt de Dakar dus écht van binnen te zien!” Naast alle bezienswaardigheden vormen de oer-Hollanders compleet met klompen en Nederlandse vlag zelf ook een bezienswaardigheid: “Dankzij onze teamkleding lopen die kleine dorpjes gewoon uit om met je op de foto te gaan. Het mag hier dan bloedheet zijn, maar de sfeer hier is echt helemaal top!” besluit Verburgh.

Morgen zullen de overgebleven deelnemers al vroeg de grens tussen Chili en Peru oversteken. In een lange etappe van 432 kilometer die verdeeld is in twee delen zullen de motorrijders van de truckers en auto’s worden gescheiden. Martin van den Brink zal samen met snelle assistent Martien Hol een flink aantal rivieren doorkruisen, wat voor spetterende beelden zal zorgen. Daarnaast zal de grens met Peru ook een andere tijdzone inluiden: vanaf heden is het tijdverschil met de Dakar geen vier, maar zes uur… Naar verwachting zullen de teams in de resterende dagen eerder finishen op de Nederlandse klok. Mammoet Rallysport gaat hoe dan ook voor de snelste tijd!