Mammoet Rallysport dendert door in Dakar

Dakar-team Mammoet Rallysport behaalde in de achtste etappe van de zware monsterrally een uitstekende 10e positie. Teamcaptain en coureur Martin van den Brink liet weten zeer tevreden te zijn het behaalde resultaat, ondanks kleine problemen met de reminrichting.

VDBrink_dakar_etappe8Nog uitgeput van de pittige etappe belde de Harskampse ondernemer naar het thuisfront. Zodra hij zijn positie te horen krijgt, klinkt vooral tevredenheid: “We vertrokken op een lekkere snelheid, maar de truck reed instabiel vandaag. We hebben er veel ingehaald, maar al snel merkte ik dat er iets niet in orde was met de voorremmen.” Ditmaal hoefde het team niet uit te stappen en kon men gewoon doorrijden: “Linksvoor remde hij veel zwaarder, waardoor ik dus ongelijk moest remmen.” Ten gevolge hiervan brak de achterkant iedere keer uit, zodra er geremd moest worden. “Dat moest ik dan corrigeren, en daar ben je op een gegeven moment wel zat van. Daarnaast ga je het ook wel in je armen voelen,” merkt van den Brink op.

Deze etappe leidde dat een paar keer tot risicovolle situaties: “We reden ongeveer tachtig kilometer per uur, en moesten ineens remmen”, aldus Martin. “De achterkant brak weer uit, en we raakten van de weg en maakten onverwachts een sprong van zo’n twee meter.” Gelukkig bleef het materiaal heel toen de truck het luchtruim koos: “Dat waren we wel heel blij mee en achteraf kan je er dan ook wel om lachen”, grijnst de coureur. “We zijn zelf nog heel, hebben nergens last van… Daarnaast heeft iedere Dakar wel een paar van zulke momenten,” concludeert van den Brink.

Direct na aankomst in het bivak zijn alle monteurs direct aan het werk gegaan om de problemen met de reminrichting te verhelpen. Martin stelt: “We staan er nu goed voor, en hebben goede vooruitgang geboekt vandaag. Dit willen we vasthouden, en daarom gaan de jongens vannacht nog wel even door met sleutelen aan de truck.” Het technisch mankement mag als klein worden beschouwd: het Harskampse team zette desondanks een keurige tiende positie neer in deze etappe. “Daar zijn we zeer tevreden mee. Wat dat betreft hebben we dus amper last gehad van het remmen,” reageert Martin. “Maar goed ook, want we willen vooral gas geven!”, besloot de aanvoerder van het rode truckteam.

Ook Martien Hol, snelle assistent van Mammoet Rallysport in de Dakar, had een goede rit. “We hebben echt prima gereden, niemand hoeven helpen en gewoon lekker door kunnen rijden.” Wel werd de trucker, die eveneens uit Harskamp komt, wat moe van de etappe: “Zoveel stenen en kleine keien, dat is echt ongelofelijk.” Daarnaast meldt het drietal dat de hoeveelheid stof opnieuw overweldigend was. “Het zit overal: mijn neus, mijn oren en mijn mond… Dat komt overal naar binnen en blijft dan maar komen.” laat Martien weten. Maar de teamspirit overwint: “Ik heb nog heel veel energie, en ontzettend veel zin in de komende etappes!” besluit de woestijn-wegenwacht.

De negende etappe in de rally zal beide trucks van Antofagasta naar Iquique leiden. De rollen zijn opnieuw omgekeerd: de special zal 556 kilometer bedragen, afgewisseld met slechts 9 kilometer verbindingsroute. De lange etappe zal beginnen met diepe ravijnen met normale wegen, maar de trucks ook doen zinken in het mulle zand. Het tweede deel zal vooral uitdagend zijn voor navigators Peter Willemsen en Arjan Veenvliet: de zandvlakte voor hen kent dan weinig herkenningspunten, waardoor de navigatorcapaciteiten meer dan ooit bepalend zullen zijn voor het dag-klassement.

De route van dinsdag is daarnaast extra bijzonder… Coureur Martin noemde het ooit een van zijn mooiste Dakar-ervaringen: de diepe afdaling vanuit de woestijn naar de kust bij Iquique is opnieuw in de route verwerkt en zal ongetwijfeld naast mooie beelden, ook de hoogste snelheden in deze Dakar opleveren…