Merkdealer wint terrein op APK

Hoe win je als universeel autobedrijf de strijd om de consument?

apk

Na ruim vier jaar dalende cijfers omtrent de Algemeen Periodieke Keuring (APK), stijgen het aantal APK’s sinds 2014 met maar liefst 4,4 procent tot het totaal van 5,47 miljoen. Ook het eerste halfjaar van 2015 namen het aantal keuringen met bijna drie procent toe, waarbij de dealers terrein winnen.

De stijging van het aantal APK’s is te wijten aan het wagenpark dat gemiddeld steeds ouder wordt, waardoor er meer auto’s in de APK-plichtige leeftijd vallen. Ook het aantal keuringen bij de merkdealer stijgt. De dealers ontplooien steeds meer marketingcampagnes over o.a.  vaste en lagere werkplaatstarieven voor oudere auto’s. Ook vreemde merken zijn steeds meer welkom. Niet getreurd, ook het aantal keuringen bij het universele autobedrijf is toegenomen, vooral  de fastfitters (Kwikfit, Profile en Euromaster) doen het zeer goed. De hele sector profiteert van dit verhoogde werkaanbod, maar hoe kan je als universeel autobedrijf opboksen tegen de marketingcampagnes van de merkdealers? Mijngrossier.nl geeft 5 tips;

1. Slagkracht

De reclamebudgetten van één universeel autobedrijf reiken niet zo ver als die van de merkdealer. Wat kan je hier als individueel bedrijf tegen doen? Het antwoord is: krachten bundelen. Bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij een werkplaatsconcept. Ook mijngarage.nl biedt uitkomst, waarbij je als bedrijf je eigen identiteit behoudt en meelift op de sterke online marketing van mijngarage.nl.

2. Bepaal de juiste prijs

Let goed op wat je omgeving doet. Prijs je niet uit de markt, maar zorg er wel voor dat het tarief ook haalbaar is voor je bedrijf. Wees ook niet bang om het tarief regelmatig aan te passen. Of doe regelmatig een aanbieding op de APK. Het voordeel van mijngarage.nl is dat je als autobedrijf je eigen tarieven en uurloon bepaalt.

3. Wees transparant

Wanneer je een voordelig tarief hanteert kan het zijn dat er nog kosten achteraf bij komen voor de consument. Maak van te voren duidelijk wat de klant krijgt voor het tarief. Ook wanneer je een hoger tarief hanteert; vertel de klant wat hij er allemaal voor krijgt, zodat hij de meerwaarde ervan ziet.

4. Overleg en adviseer

Komt de auto niet door de keuring heen? Leg de klant duidelijk uit waarom zijn auto is afgekeurd en wat de reparatie hem zal kosten. Komen de banden of de remmen nog wel door de keuring, maar zijn ze wel snel aan vervanging toe? Meld dit dan aan de klant. Schat aan de hand van het aantal gereden kilometers wanneer de banden wel aan de beurt zijn om te vervangen en biedt de klant een vervolgafspraak aan. Hij zal het advies waarderen.

5. Bied bij een grote beurt de APK gratis aan

Bij een grote beurt controleer je veel meer punten, je vervangt onderdelen en je stelt de auto af. De APK kan je er dan gratis bij aanbieden, want je hebt alle APK-punten toch al gecontroleerd. Maar als iemand alleen voor een APK komt, dan worden ook alleen de APK-punten gecontroleerd. Er worden geen riemen vervangen, er wordt geen olie ververst. Dat moet je de klant wel duidelijk maken.

Mijngarage.nl

Tegenwoordig begint de oriëntatiefase van het koopproces van de moderne consument online, ook als het om auto-onderhoud of een reparatie gaat. Dus ook naar een garage voor de APK online. Zo’n 1.500 autobedrijven bieden onder de paraplu van mijngarage.nl glasheldere prijzen voor autoreparatie en –onderhoud aan. Daarbij biedt mijngarage.nl online marketing voor haar leden. Consumenten die op zoek zijn naar een garandeerde prijs voor een specifieke klus vinden deze autobedrijven via Google binnen een handomdraai.  Als de consument vervolgens verder kijkt bij de aangesloten autobedrijven in de eigen regio en de beoordelingen van andere klanten zijn positief, is er weer een belangrijke stap gezet om een offerte om te zetten naar een werkplaatsbezoek. Dat voor autobedrijven aansluiting bij mijngarage.nl loont, tonen recente omzetcijfers. De meest actieve garages op mijngarage.nl krijgen de meeste werkplaatsbezoeken binnen. Dat is toch maar mooi meegenomen in deze tijd.