Moderne diesels zetten aandrijflijn onder druk

Aandrijfassen en homokinetische koppelingen vormen een belangrijk onderdeel van het veiligheidspakket van een auto. Vooral nu high performance-motoren de dienst uitmaken.

GKN_aandrijfassen
De aandrijfas is voor de veiligheid van de auto van essentieel belang. Het wordt steeds belangrijker om aandrijfassen, homokineten en aandrijfashoezen tijdens een onderhoudsbeurt te controleren op werking en slijtage. Vooral omdat het groeiende aantal high performance-motoren, zoals de moderne dieselmotoren met hun hoge koppel, enorme krachten los  laat op deze slijtagedelen. De functie van een aandrijfas is om draaimomenten tussen twee met elkaar verbonden aansluitingen (in een lijn of gehoekt) doeltreffend over te brengen. 

Eerste montage

GKN, in 1902 ontstaan door een samenvoeging van de Engelse staalfabrikanten Guest, Keen en Nettlefolds, ontwikkelt, construeert en produceert allerlei metalen componenten voor de automotive-, landbouw-,luchtvaart- en ruimtevaartsector. Daarnaast is GKN een belangrijke onderdelenleverancier van helikopterfabrikanten. De divisie GKN Driveline vervaardigt allerlei producten voor de aandrijftechniek en is op dit terrein wereldmarktleider. Als belangrijk eerstemontagefabrikant is GKN kind aan huis bij alle belangrijke autofabrikanten. GKN levert aandrijfassen in verschillende soorten en maten, omdat  elk type voertuig anders is en om een andere aanpak vraagt. Bij de ontwikkeling en productie van een aandrijfas wordt rekening gehouden met de verdraaiinghoek, de lengteaanpassing, de krachtoverbrenging van de motor naar de wielen, het draaimoment en de verschillende bevestigingspunten. GKN ontwikkelt daarom voor elk automodel een specifieke as. De fabrikant sluit geen compromissen ten aanzien van zijn producten. De hoogwaardige eerstemontagekwaliteit wordt ook geleverd in de aftermarket. Ook de door het GKN-ontwikkelingscentrum ontworpen ashoezen voldoen wat betreft pasvorm en rubbersamenstelling aan de OE-standaard.

Ashoezen

De aandrijfassen van nieuwe auto’s worden tegenwoordig bijna uitsluitend met homokineten uitgerust. Om een goede werking te garanderen is het van belang dat de homokineten van vuil en vocht verschoond blijven. GKN ontwikkelt daarom voor elke individuele scharnierende koppeling een speciale ashoes, die een goede afdichting waarborgt en een lage slijtfactor kent. Het optimale rubbermengsel zorgt ervoor dat de GKN-ashoes niet vervormt en daardoor minder snel slijt en uiteindelijk scheurt. Zelfs bij extreme temperaturen blijft het rubber soepel, zodat olie, vuil en vocht geen kans maken om in  te dringen. De levensduur van de homokineten en de complete aandrijfas wordt hierdoor aanzienlijk verlengd. De ashoezen van GKN worden geleverd met al het benodigde montagemateriaal.

Controle

Een aandrijfas controleren op slijtage is specialistenwerk. Een monteur heeft daarvoor een scherp oog nodig. GKN heeft voor de optische controle van een aandrijfas enkele nuttige tips. Meestal zal de aandrijfas in ingebouwde toestand geïnspecteerd worden. In dit geval is het raadzaam om de bevestigingspunten te checken en na te gaan of de aandrijfas schoon is. Vuile scharnierpunten verdienen extra aandacht. Bovendien is het verstandig om te kijken naar kratervorming bij de lasnaden en controle van de rolbalgen. Het testrijden met een auto kan ook waardevolle slijtage-informatie opleveren. Vooral tijdens het rijden in bochten moet op vreemde geluiden in de aandrijflijn gelet worden. Het typische klikklakken ontstaat door extra speling van de kogels in het scharniersysteem. Bij ondefinieerbare geluiden is het raadzaam om naar de torsiespeling van het scharnier bij de profielbuis te kijken. De profielbuis moet dan in de draairichting heen en weer bewogen worden, waarbij op de as en het vaste scharnier gelet moet worden. Om veiligheidsredenen mag de speling slechts minimaal zijn.

Werkplaatstips:

  • Een homokineet moet te allen tijde soepel kunnen bewegen. Let op axiale speling.
  • Gebruik bij vervanging speciaalgereedschap, het juiste smeervet en nieuwe borgringen. Let op dat de schuifkoppeling niet uitgerekt wordt.
  • Gebruik voor een langere levensduur van de aandrijfas ashoezen van eerstemontagekwaliteit.