Montagetips schokdempers

Vaak stel je jezelf bij defecte schokdempers de vraag wat de oorzaak van het defect is. Schokdemperfabrikant Monroe geeft antwoord en tips met betrekking tot een aantal ‘raadsels’.

Een veelvoorkomend schokdemperdefect is olielekkage. Dit heeft verschillende oorzaken. Als er olie lekt, het chroom van de zuigerpen is aangetast of schilfert en er vuil opgehoopt zit bij de oliekeerring is de stofkap versleten. De oplossing: controle en vervanging van de stofkap. Soms is er ook sprake van olielekkage door een chroombeschadiging door het gebruik van een tang. Het vastzetten van de schokdemper door middel van een tang leidt tot beschadiging van het zuigerstangoppervlak en de oliekeerring. Oplossing: gebruik het juiste gereedschap om te voorkomen dat de zuigerstang meedraait bij het vastzetten. Een derde reden voor olielekkage komt voor als de chroomlaag aan een zijde zichtbaar is afgesleten. Dit wordt veroorzaakt door sterke zijdelingse krachten op de zuigerstang ten gevolg van het vastdraaien van de bevestigingspunten met hangende wielen. De oplossing is relatief simpel: de bevestigingspunten pas aandraaien als de wielen op de grond staan en de schokdemper in werkingspositie staat.

Zuigerpen beschadigd

Als je de zuigerpen bekijkt en er is sprake van een abnormale beschadiging van het schokdemperpatroon, dan is de schokdemper vastgelopen. Het komt ook nog wel eens voor dat het draadeind is afgebroken en, indien aanwezig, het bovenste lager is geblokkeerd. Volg daarom de montage-instructies nauwgezet en hanteer de voorgestelde aanhaalmomenten. Daarnaast is het raadzaam om de het juiste montagegereedschap te gebruiken en het bovenste lager goed te controleren en eventueel te vervangen.

Lawaai

In sommige gevallen maakt een schokdemper een kloppend geluid. Vaak is dit te wijten aan de circlip die uit de groef is geraakt en de groef daardoor beschadigt. De reden hiervoor is terug te voeren op de moer die of te vast of niet voldoende is aangedraaid. Hierdoor wordt de circlip uit de groef geduwd. Oplossing: volg ook hier de voorgeschreven aanhaalmomenten die beschreven staan in de montage-instructies. Een kloppend geluid in combinatie met afgesleten verf aan onder- en bovenzijde of een afgebroken fels (zie rechter afbeelding) wordt veroorzaakt doordat het schokdemperpatroon niet voldoende vastzit in de veerpoot. Vaak zie je dat in dit geval de oude schroefring is gebruikt of niet alle meegeleverde onderdelen zijn gemonteerd. Hanteer daarom altijd de voorgeschreven aanhaalmomenten en gebruik met behulp van het juiste gereedschap alle bijgeleverde onderdelen volgens de instructies. Een derde reden voor een kloppend geluid in combinatie met een abnormale beschadiging van de schroefdraad is te wijten aan montageonderdelen die niet in de juiste volgorde of in enkele gevallen helemaal niet zijn gemonteerd. Het kan ook zijn dat de montageonderdelen te vast of te los zijn gemonteerd. De oplossing ligt voor de hand: gebruik alle montageonderdelen in de juiste volgorde en zet alles vast met het juiste aanhaalmoment.