Motor met ademhalingsproblemen door onzichtbare oorzaak

De Mercedes-Benz Sprinter uit 2011 waar de monteur over belt, heeft een ‘geschiedenis’. De eigenaar heeft de bestelauto een tijd geleden uit de roulatie gehaald waarna deze anderhalf tot twee jaar heeft stilgestaan. Toen deze ‘Benz’ toch weer de weg op moest, kon de monteur er meteen flink mee aan de slag. Omdat de kleppen waren ingebrand, heeft hij een koprevisie uitgevoerd en daarnaast de nokkenassen vervangen. De auto start nu weer, maar lekker lopen is er niet bij. Zodra je gas geeft, smoort de motor.

Mercedes-Benz Sprinter 1.8 benzine/CNG met compressor 2011

Extra luchtklep

De monteur vermoedt dat de motor geen brandstof krijgt maar hij krijgt er niet echt de vinger achter. Daarom legt hij het probleem voor aan Automotive Techline. Omdat de motor van de Sprinter is uitgerust met een compressor, adviseert de helpdeskmedewerker de extra luchtklep hiervan te controleren. Ook krijgt hij het advies de motor zo nodig te flushen en te checken hoe de motor reageert op het losnemen van de luchtmassameter (LMM) of de MAP-sensor op het inlaatspruitstuk. De monteur sluit de luchtklep af en neemt de LMM los. Ook wisselt hij de solenoïdekleppen van de nokkensverstellers uit. De motorolie is nieuw, dus van vervuiling is geen sprake. Maar wat de monteur ook probeert, de motor blijft smoren.

Rookmachine

Dan vraagt de monteur vraagt hoe hij een eventuele lekkage op de inlaat kan controleren. Hij krijgt het advies hiervoor een rookmachine te gebruiken. Van lekkage blijkt echter geen sprake en zodra de monteur remmenreiniger als ‘brandstof’ bijspuit in de inlaat, slaat de motor af. Hieruit leidt hij af dat de motor misschien juist te veel brandstof krijgt en te weinig lucht. Om dit goed te kunnen beoordelen vraagt de helpdeskmedewerker de waarden op van een viergasmeting wanneer de motor op benzine loopt. Bij stationair draaien levert dit op:
CO: 0,15%
CO₂: 15,7%
HC: 29%
O₂: 0,04%
L: 0,993%

Compressor vast?

Hierop vraagt de helpdeskmedewerker de monteur of hij heeft gekeken of de compressor misschien vaststaat. In dat geval stroomt er immers ook geen lucht de motor in. De monteur krijgt het advies de inlaatslang los te nemen van de gasklep, zodat de motor lucht kan ademen buiten de compressor om. Helaas, ook dit verandert niets aan het probleem van de smorende motor. Wel valt het de monteur nu op dat er bij gas geven lucht door de gasklep naar buiten blaast in plaats van de motor in wordt gezogen. Hierop vraagt de helpdeskmedewerker of de uitlaat niet verstopt zit. De monteur krijgt hierbij de tip om de lambdasonde eruit te draaien – dit scheelt demontage van de uitlaat – en te checken of de motor dan wel kan ademen.

Verstopte katalysator

Omdat de lambdasonde behoorlijk vast blijkt te zitten, haalt de monteur het uitlaatspruitstuk los. Hij merkt dat de motor hierdoor direct aanzienlijk beter loopt. Met andere woorden: ergens in het uitlaatsysteem moet een blokkade zitten waardoor de motor zijn verbrandingsgassen niet kwijt kan. Na demontage van de katalysator blijkt dit onderdeel de boosdoener te zijn: het binnenwerk ervan is volledig vergaan en vormt een samengeperste verstopping. Nu weet de monteur wat hem te doen staat om de Sprinter weer gezond te laten ademen.

basisinstelling

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?