Motorschade en cilinderkoppakkingen

De oorzaak van motorschade wordt vaak afgeschoven op de cilinderkoppakking. Is deze analyse juist? We nemen een aantal schades onder de loep.

Victor_Reinz_motorschade1. Gaslekkage bij een meerlagen metaal-elastomeer koppakking.

Uitval door drukopbouw in het koelsysteem. Schadebeeld: Bij deze meerlagen metaalelastomeer koppakking zijn lijnvormige afdrukken te zien. Deze afdrukken zijn veroorzaakt door het cilinderkopoppervlak en lopen richting verbrandingsruimte.

Victor_Reinz_motorschade2_wk25Oorzaak: De structuur van het cilinderkopoppervlak was te grof of helemaal niet bewerkt. Het gevolg was lekkage van verbrandingsgassen in het koelsysteem en thermische overbelasting (drukopbouw).

Andere mogelijke oorzaken:

  • Het koelsysteem is niet afdoende ontlucht, waardoor er geen goede circulatie is van het koelmiddel.
  • Het koelsysteem is onderbroken door defecte waterpomp, thermostaat of koelventilator.
  • Een hoge uitlaatgastegendruk veroorzaakt hoge temperatuurontwikkeling van de motor. Bijvoorbeeld door een defecte katalysator.

Oplossing: Controleer voor montage de cilinderkop zorgvuldig op vlakheid laat deze indien nodig door een specialist bewerken.

2. Gaslekkage. Defect aan cilinderkoppakking.

Schadebeeld: Doorgebrand verbindingsstuk tussen cilinder een en twee.

Victor_Reinz_motorschade3_wk25Oorzaak: Door onjuiste aanhaalmomenten en/of het gebruik van de oude cilinderkopbouten was er onvoldoende aanlegdruk met gaslekkage als gevolg. Thermische overbelasting leidde tot verbranding van het verbindingsstuk.

Andere mogelijke oorzaken:

  • Motordelen niet vlak. Verbindingsstukken bij motorblok en cilinderkop vervormt.
  • Verkeerde motorafstelling, met als resultaat thermische overbelasting.

Oplossing: De voorgeschreven montagevoorschriften nauwkeurig volgen.

3. Gaslekkage. Defect aan cilinderkoppakking.

Schadebeeld: Verbindingsstuk en pakkingmateriaal tussen cilinder drie en vier verbrand. Donkere verkleuring tussen cilinder drie en twee.

Victor_Reinz_motorschade4_wk25Oorzaak: Ongecontroleerd verbrandingsproces had thermische overbelasting van het pakkingsmateriaal en verwoesting van dit materiaal tot gevolg.

Oplossing: Voor montage de verstuivers zorgvuldig op dichtheid controleren. Na montage brandstofinspuiting checken.