Nieuw bij mijngrossier.nl: slimme thermostaten

Mijngrossier.nl levert sinds kort de slimme thermostaten van de toekomst: ‘map-controlled’ thermostaten van Mahle.

 

thermostaten-mahle

 

Het verbrandingsproces in automotoren verloopt optimaal bij een motortemperatuur van ongeveer  110° Celsius. Motoren uitgerust met een conventionele thermostaat beginnen vaak rond de 90° met circuleren van de koelvloeistof. Door deze benodigde veiligheidsmarge zullen deze motoren vrijwel permanent op een te lage bedrijfstemperatuur werken en kunnen dus niet optimaal presteren.

Optimale temperatuur

Om op een veilige manier de motortemperatuur richting de optimale bedrijfstemperatuur te brengen is er door koelingspecialist Behr-Thermotronik (onderdeel van OE-leverancier Mahle) een nieuw soort thermostaat ontwikkeld: de gepatenteerde map-controlled thermostaat. Dit type thermostaat kan de openingstemperatuur actief variëren naar gelang de omstandigheden. Door gebruik te maken van de aanwezige sensoren in de auto kan deze thermostaat op een slimme manier de koeling sturen: bijvoorbeeld bij fors gas geven zal de thermostaat eerder openen om te anticiperen op de te verwachten temperatuurstijging. Of juist andersom. Bij het rijden van een afdaling zal de thermostaat de koeling verminderen om een ongewilde temperatuurdaling te voorkomen.

Voordelen

Onder normale omstandigheden zal de map-controlled thermostaat altijd zo snel en zo dicht mogelijk de optimale bedrijfstemperatuur proberen te benaderen. Deze manier van het verhogen van de bedrijfstemperatuur heeft verschillende positieve effecten:

  • Lagere brandstofconsumptie door minder wrijvingsverliezen
  • Minder schadelijke uitstoot door een verbeterde verbranding
  • Meer vermogen van de motor
  • Een verbeterde en snellere verwarming van het interieur.

 

Vervang ook de thermostaat

In tegenstelling tot conventionele thermostaten is een map-controlled thermostaat niet onderhevig aan slijtage. Ze zijn onderhoudsvrij en ontworpen om een autoleven lang mee te gaan. Er zijn echter factoren die de levensduur van deze thermostaten verkorten. Gebruik van verkeerde of vervuilde koelvloeistof kan leiden tot materiaalmoeheid. Ook oververhitting van het koelsysteem beïnvloedt de werking negatief. Daarom doet de monteur er goed aan bij het vernieuwen van defecte onderdelen aan het koelsysteem direct ook de thermostaat te vervangen. Een onjuist werkende map-controlled thermostaat kan vervelende gevolgen hebben en zelfs leiden tot ernstige motorschade.