Nieuw: hydraulische druklagers van Nipparts

Ook bij auto’s van Aziatische origine zijn steeds vaker koppelingen met een hydraulisch druklager te vinden. Vervangen? Nipparts! Het assortiment Nipparts-koppelingen omvat nu ook een omvangrijk programma hydraulische druklagers.

 

Hydraulische_druklagers_nipparts

Dat er steeds vaker hydraulische druklagers in koppelingssystemen geïntegreerd worden, is niet zo vreemd. Het grote voordeel van het hydraulisch druklager is immers dat het vier componenten (gaffel, geleidehuls, nemercilinder en mechanisch druklager) samenvoegt tot één geheel. Door de omvang van een hydraulische druklager wordt vaak gedacht dat het een onverslijtbaar onderdeel is. Helaas, ook dit druklager is aan slijtage onderhevig.

Een defect hydraulisch druklager heeft de volgende gevolgen:

  • De koppeling komt niet vrij
  • Het koppelingspedaal blijft hangen
  • Een vloeistoflekkage
  • De hydraulische cilinder klemt
  • De koppeling bokt of blokkeert

Ververs vloeistof

Hydraulische koppelingssystemen werken doorgaans op remvloeistof. Omdat remvloeistof hygroscopisch is en zich naar verloop van tijd mengt met water, verandert het kookpunt van de vloeistof. In extreme gevallen kan dit betekenen dat er bij hoge temperaturen dampbellen in de nemercilinder ontstaan. Deze bellen kunnen voor problemen bij het ontkoppelen zorgen. Om dit te voorkomen, is het noodzakelijk dat de vloeistof om de twee à drie jaar vervangen wordt. Houd bij het kiezen van de juiste hydraulische vloeistof rekening met voorschriften van de autofabrikant. In geval van gebruik van een verkeerde hydraulische vloeistof worden de afdichtingen en pakkingen van het systeem aangetast. Bij gecombineerde systemen, met hydraulisch druklager en remsysteem, leidt verkeerd vloeistofgebruik tot een slecht werkend remsysteem.