Omvangrijk programma cilinderkopdelen

Specialistische onderdelen zijn vaak dichterbij dan je denkt. En sneller in huis. Via ‘mijngrossier.nl’ heeft u bijvoorbeeld de keuze uit ruim 260 cilinderkoppen met of zonder nokkenas. Uiteraard met de juiste pakkingsets en kopbouten van topkwaliteit.

Uit de praktijk blijkt dat bij een cilinderkopreparatie niet altijd nieuwe cilinderkopbouten gebruikt worden, terwijl dit te allen tijde dient te gebeuren. Hergebruik is niet verstandig en zal onherroepelijk een lekkende koppakking tot gevolg hebben. Kopbouten vervormen namelijk tijdens montage. Na demontage zijn kopbouten bijvoorbeeld beduidend langer dan voor montage. Dat komt niet alleen door thermische invloeden via de motorwarmte, maar ook doordat bijvoorbeeld stalen bouten anders uitzetten dan het aluminium of bimetaal van de motoren. Bovendien wordt een kopbout met de hoekverdraaingsmethode tijdens het aanhalen plastisch, dat wil zeggen blijvend, vervormd. Bij hergebruik van een kopbout is het risico zeer groot dat deze scheurt of breekt, met als gevolg dat het motorblok beschadigt.

Eerste montage

Om beschadigingen te voorkomen en een veilige en demonteerbare verbinding tussen motorblok en cilinderkop te garanderen, is het gebruik van kopbouten van topkwaliteit noodzakelijk. Mijngrossier.nl levert kopbouten van de gerenommeerde fabrikant Victor Reinz, die eveneens koppakkingen produceert. Deze kopbouten voldoen aan de  eerstemontage-eisen van de autofabrikanten en zijn optimaal afgestemd op de pakkingen waarmee ze een geheel moeten vormen.

Enkele montagetips

Doe voor montage van de kopbouten wat olie op het schroefdraad en de kop, besprenkel een schone lap met wat olie en wrijf de bout daarmee in. Olie eveneens beide kanten van de borgring, als deze door de fabrikant voorzien is. Hanteer de voorgeschreven aanhaalmomenten zorgvuldig. Let op: de montagevoorschriften verschillen niet alleen per fabrikant, maar ook per motortype. Gebruik tenslotte uitsluitend voorgeschreven koelvloeistoffen.

Werkplaatstip

Hydraulische klepstoter? Geduld! Bijna alle kleppen worden tegenwoordig door hydraulische klepstoters bediend. Als de klepstoters worden vervangen, is het raadzaam om de motor pas twaalf uur na montage te starten. Deze tijd is namelijk nodig om een eventueel olieoverschot uit de stoter te laten lekken. Een alternatieve methode is om de klepstoter voor inbouw van olie te ontdoen. Hazet nokkenas-blokkering art. 2588-4.