Ook na vervanging van de additiefmodule blijft het zoeken

Citroën Jumpy 1.6 diesel 2018

 

De monteur die zich bij Automotive Techline meldt met een Citroën Jumpy diesel, wordt geconfronteerd met een hele serie aan foutcodes. Allemaal hebben ze betrekking op het Eolys-systeem, waarbij de codes P1434 en P1435 het meest in het oog springen. Deze verwijzen naar de communicatie met de additiefmodule, die eolys injecteert in de brandstoftank. Dit is nodig om het roetfilter bij lagere temperaturen te regenereren. Op basis van de foutcodes heeft de monteur de additiefmodule al vervangen en het reservoir afgevuld, echter zonder het gewenste resultaat.

 

EOLYS IS GEEN ADBLUE

Eolys wordt nog weleens verward met AdBlue, maar de werking is anders. AdBlue wordt direct in het uitlaatsysteem ingespoten om de NOx-uitstoot te verminderen. Eolys wordt in de brandstoftank bijgespoten. Bij dieselmotoren van PSA Group bevindt het additief zich in een tankje met pomp en elektronica bij de brandstoftank en afhankelijk van de hoeveelheid diesel in de tank wordt eolys bijgespoten. Automotive Techline wordt regelmatig geconfronteerd met storingen aan dit systeem. Daarom schreef een helpdeskmedewerker er een speciaal stappenplan voor om de juiste diagnose te stellen.

 

WERK VOLGENS HET STAPPENPLAN

Bij dit stappenplan moeten eerst drie vragen worden beantwoord. Is de additiefmodule uit te lezen met een diagnosetester? Wat is het vulniveau in het reservoir en verloopt de inspuiting goed? En tot slot: is de additiefmodule vervangen en was deze wel defect? Om met het laatste te beginnen: de monteur heeft de module inderdaad vervangen, maar de communicatiefoutcodes zijn er nog steeds. Die foutcodes kunnen vreemd genoeg ook ontstaan als er bijvoorbeeld te weinig eolys in het tankje zit. Dan kun je de storing eenvoudig verhelpen door het tankje bij te vullen en de module te resetten. Een andere oorzaak van de storing kan interne lekkage zijn, waardoor het additief niet goed in de brandstoftank wordt geïnjecteerd. Maar er zit nog een addertje onder het gras. Een nieuwe additiefmodule moet altijd worden ingeleerd en dit lukt niet altijd met een aftermarket-diagnosetester. Maar zelfs met een originele tester gaat ook het nog wel eens mis.

 

TELECODEREN MET EIGEN TESTER

Reden voor AutoNiveau Remote Diagnostics om een eigen tester te ontwikkelen, specifiek voor deze storing aan PSA-dieselmotoren. Hiervoor schreef men zelf de software en deze eigen diagnosetester werkt zelfs sneller en beter dan de originele. Omdat de monteur de nieuwe additiefmodule niet heeft kunnen inleren en de foutcodes resetten, voert de helpdeskmedewerker dit op afstand uit met de remotefunctie. Hierna zijn alle waarschuwingslampjes op het instrumentenpaneel gedoofd en blijven de eerdere foutcodes achterwege. Het ‘telecoderen’, zoals PSA dit noemt, is geslaagd, alleen zullen we nooit weten of de additiefmodule daadwerkelijk vervangen had moeten worden.

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Ander nieuws?