Op weg naar zuiniger en automatisch autorijden

Welke nieuwe technieken en systemen worden binnen enkele jaren geïntroduceerd? Of anders geformuleerd: welke technieken komt u te zijner tijd in de werkplaats tegen? Bosch blikt vooruit naar nog zuinigere auto’s, die uiteindelijk automatisch hun weg kunnen vinden.

zuiniger-en-automatisch-autorijden

Bosch verwacht dat de hybride, plug-in hybride en de volledig elektrische auto voorlopig geen grote rol spelen. De onderneming denkt dat er in 2020 ongeveer 113 miljoen nieuwe personenauto’s en lichte commerciële voertuigen verkocht zullen worden, waarvan er 101 miljoen alleen een verbrandingsmotor hebben. Die auto’s zullen aanzienlijk zuiniger zijn dan hun voorgangers uit 2013. Het verder verbeteren van de efficiency van de verbrandingsmotor is slechts één onderdeel.

Elektronische koppeling

De eClutch is een elektrisch bediende koppeling voor handgeschakelde transmissies, die volgens Bosch circa vijf tot zeven procent brandstof kan besparen. De eClutch ontkoppelt of zet de motor geheel uit op het moment dat de bestuurder het gaspedaal loslaat, bijvoorbeeld als de auto op een helling naar beneden rijdt. De eClutch biedt ook extra comfort. Bij lage snelheden, bijvoorbeeld in de file, hoeft de bestuurder niet te (ont)koppelen bij stilstand en tijdens het wegrijden. De handbak biedt daarmee hetzelfde comfort als een automaat.

Instaphybride

Het Boost Recuperation System (BRS) is volgens Bosch een betaalbaar systeem voor compacte auto’s, dat het gat dicht tussen auto’s met alleen een start-stop systeem en hybride auto’s. BRS maakt gebruik van een apart 48 Volt-netwerk, naast het conventionele 12 Volt-systeem. Hierdoor verloopt het proces van het terugwinnen van remenergie en vervolgens de ‘boost-functie’ (extra elektrische ondersteuning tijdens de acceleratie) een stuk efficiënter.

Een ander voordeel van BRS is dat de verbrandingsmotor wordt uitgeschakeld op het moment dat de auto uitrolt, bijvoorbeeld voor een stoplicht of op een hellend stuk wegdek. De extra 48 Volt accu maakt het daarnaast mogelijk om meer functies in de auto elektrisch aan te drijven. Denk bijvoorbeeld aan de aircocompressor, de turbo en aanvullende verwarming. BRS kan volgens Bosch tot wel zeven procent brandstof besparen.

Automatisch autorijden

Automatisch autorijden komt eraan. Bosch heeft, net als een aantal andere fabrikanten, al experimentele voertuigen die zonder automobilist kunnen rijden. In 2015 introduceert Bosch een parkeerhulpsysteem waarmee de bestuurder zijn auto met een afstandsbediening in een krappe garage of parkeerplek kan parkeren. Reeds rond 2020 verwacht Bosch de komst van de ‘Highway Pilot’. Deze neemt een rit op de snelweg, van oprit tot afrit, volledig voor zijn rekening. Bosch kan nog niet zeggen wanneer de volledig automatische auto in de showroom wordt verwacht.

De uiteindelijke ‘automatische piloot’ gaat op basis van het navigatiesysteem en sensoren nog zuiniger met brandstof om. Een voorbeeld: het systeem kan exact uitrekenen wanneer het gas kan worden losgelaten, zodat de auto zo zuinig mogelijk naar stoplichten en bochten uitrolt. Auto’s communiceren tegen die tijd ook met elkaar en dat vergroot de verkeersveiligheid. Denk aan het doorgeven van lokale gladheid in de winter en onoverzichtelijke situaties zoals wegwerkzaamheden.

componenten-boost-recuperation-system