Power voor start-stopauto’s

Start-stopsystemen stellen hoge eisen aan de accu. Een goede energievoorziening is dus cruciaal.

Bosch_Power_voor_start-stopautoBij start-stopsystemen moet de accu een sterke krachtpatser zijn en tegelijkertijd goed bestand zijn tegen cyclische ontlading. Mijngrossier.nl biedt daarom hoogwaardige accu’s van Bosch. Deze zijn uitgerust met EFB- (enhanced flooded battery) en AGM-  (absorbent glass mat) techniek. De EFB-accu’s kunnen twee keer beter tegen cyclische ontlading dan een standaard accu. De S6 AGM-accu’s kunnen zelfs vier keer beter tegen cyclische ontlading. Bosch levert vijf EFB-modellen (type S5E) voor auto’s met  start-stopsysteem en drie AGM-modellen (type S6) voor auto’s met start-stopsysteem en remenergieterugwinning.

Vervangen door zelfde type

Bij het monteren van een nieuwe accu bij een auto met een start-stopsysteem gelden enkele belangrijke voorwaarden. Een zeer belangrijke regel is dat wanneer in eerste montage een EFB- of AGM-accu is gemonteerd deze ook door eenzelfde type accu  vervangen moet worden. De reden hiervoor is simpel: naast cyclische bestendigheid en capaciteitseigenschappen zijn EFB- en AGM-accu’s vaak geïntegreerd in een  energiemanagementsysteem wat gecontroleerd  wordt door het Battery Management System (BMS). De software en gegevens binnen dit BMS zijn specifiek: het systeem kent de werking van alle parameters van de EFB- of AGM-accu. Als deze vervangen wordt door een normale startaccu zullen veel van de functionaliteiten niet meer  functioneren. Zoals bijvoorbeeld de start-stopfunctie. Bovendien daalt de levensduur van een normale startaccu in dit geval razendsnel.

Backup-spanning

Andere regels en weetjes: accu’s met een zogenaamde accuconditie sensor moeten altijd door middel van een uitleesapparaat bij het motormanagemensysteem aangemeld worden. Als er een accuconditiesensor aanwezig is, moet de accu altijd met backup- spanning vervangen worden. Bovendien is het gebruik van startboosters of startkabels met een accuconditiesensor uit den boze. Bedenk dat een auto, die als gevolg van een defecte accu is stilgevallen, pas weer kan starten nadat de nieuwe accu bij het   motormanagementsysteem is aangemeld. Het is verstandig om de conditie van een accu regelmatig te controleren. Een slechte  accu resulteert in een extra zware belasting van onder meer de dynamo, welke beduidend harder moet werken met sterk  verhoogde slijtage tot gevolg. Verder versterkt een slechte accu de schommelingen van de boordspanning. Wanneer deze spanning onder het minimumniveau daalt, zal het motormanagementsysteem in eerste instantie functionaliteiten zoals airco,  navigatie, radio en ventilatie uitschakelen en in extreme gevallen de motor stoppen.