Uit de praktijk: BMW met brandend roetfilterlampje

Een BMW 1-serie diesel uit 2008 met motorcode N47D20A komt met een brandend roetfilterlampje de werkplaats binnen. Het roetfilter is al 1.000 kilometer niet geregenereerd. Na het opstarten van de geforceerde regeneratie met de diagnosetester, ontstaat storingscode 461C brandstoffilter-verwarming en 452A en 4D4A roetfilter functioneringsstoring. Er wordt niet geregenereerd.

Gegevens BMW 1-serie in dit artikel:

Merk: BMW
Model: 1-serie – 1ER REIHE – 1995 cc Diesel
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 294.000
Motorcode: N47D20A
Productieperiode bovengenoemde motorcode: 03/2007 – 10/2010
Motormanagement: EDC17 CP
Foutcode 1: 461C – brandstoffilter-verwarming
Foutcode 2: 452A – roetfilter functioneringsstoring
Foutcode 3: 4D4A – roetfilter functioneringsstoring

Uitgebreide klachtomschrijving

De automotive techline wordt ingeschakeld en gaat op onderzoek uit. Eerder waren de gloeibougies en gloeimodule defect en zijn beiden vervangen. Tevens was de drukverschilsensor vervangen en ingeleerd. Er werd voeding op pen 1 en massa op pen 4 van de brandstoffilter-verwarming geconstateerd.

De deskundige van de automotive techline laat weten dat de regeneratie van het roetfilter tegengehouden kan worden door een storing in de brandstof-voorverwarming. Meet eerst de aansturing op pen 3 van het verwarmingselement. In het verwarmingselement zit namelijk elektronica die de verwarming regelt aan de hand van de aansturing van het motormanagement. Het motormanagement ziet het dus als er iets niet in orde is.

De meting op pen 3 van het verwarmingselement leerde dat er geen spanning (0 Volt) op de aanstuur-draad aanwezig was. De reden hiervoor was dat het verwarmingselement op de bewuste pen 3 kortsluiting naar massa had.

Nadat het verwarmingselement vernieuwd was, konden de storingscodes gewist en het roetfilter geforceerd geregenereerd worden.

Automotive Techline is powered by AutoNiveau.