Uit de praktijk: daling turboprestaties door roetfilter

Het is noodzakelijk om voor het monteren van een nieuwe turbo het roetfilter te inspecteren. Een goede doorstroming van de uitlaatgassen is zeer belangrijk voor een goede en betrouwbare werking van de turbo.

monteur-turbo

 

Door verbranding ontstaan extreem kleine roetdeeltjes die in het roetfilter opgevangen worden. Het roetfilter heeft een beperkte opnamecapaciteit en moet daarom op gezette tijden regenereren en op den duur zelfs vervangen worden. Als dit niet gebeurt en het roetfilter zijn opvangcapaciteit overschrijdt, resulteert dit in enorme drukverschillen in het filter. Het gevolg hiervan laat zich al raden: prestatieverlies en storingen tijdens het rijden. Ook het volledig uitvallen van de turbocompressor is mogelijk.

Extreme slijtage

De uitlaatgassen stromen van de motor naar de turbocompressor en het roetfilter. Wanneer het roetfilter verstopt raakt, ontstaat er een buitensporige tegendruk, waardoor de uitlaatgassen niet meer ongehinderd het roetfilter en de turbo kunnen passeren. De turbo wordt dan thermisch veel hoger belast.
De temperatuur van de smeerolie in de turbo kan zo hoog oplopen dat deze verbrand.
Er ontstaat een gebrek aan smering van de lagers waardoor deze beschadigen en er mechanische slijtage op treedt.
Dit kan zelfs leiden tot uitgloeiing en vervolgens een breuk van de rotoras. Verkoolde restanten in de olie-retourleiding zijn een duidelijke indicatie voor dit scenario. Het is daarom raadzaam om bij het monteren van een nieuwe turbo ook altijd de conditie van het roetfilter goed te inspecteren.