Uit de praktijk: foutcodes P244C en P2463

Verstopte vijfde injector Ford Transit veroorzaakt foutcodes P244C en P2463.

Van een Ford Transit Tourneo FT 350 2.2 TDCi, gaat na het reinigen van het roetfilter bij een dieselspecialist het roetfilterlampje op het dashboard opnieuw branden. Hernieuwde diagnose in samenwerking met de Automotive Techline powered by AutoNiveau, leert dat de regeneratietemperatuur te laag is omdat de vijfde injector, ook wel DPF verstuiver genoemd, verstopt geraakt is.

Gegevens Ford Transit in dit artikel:

Merk: Ford
Model: Transit Tourneo FT 350 2.2 TDCi
Bouwjaar: 2012
Kilometerstand: 124.000
Motorcode(s): CYRA, CYRB en CYRC
Productieperiode bovengenoemde motorcode(s): 09/2011 – 12/2013
Motormanagement: Siemens SID 208
Foutcode 1: P244C – regeneratietemperatuur te laag
Foutcode 2: P2463 – 1e fase roetvorming bereikt

Regeneratietemperatuur veel te laag

Uitlezen van het motormanagement toont foutcodes P244C (regeneratietemperatuur te laag) en P2463 (1e fase roetvorming bereikt). Dit zijn dezelfde storingen als vóór de reiniging van het roetfilter. De werkplaats vervangt een temperatuursensor van het roetfilter en constateert dat er voeding op de vijfde injector aanwezig is.

Hierna regenereert de werkplaats het roetfilter geforceerd met diagnoseapparatuur. Tijdens het regenereren met de tester wordt geconstateerd dat de regeneratietemperatuur ongeveer 200 graden is en dit is veel te laag. Na het regenereren zijn de hierboven genoemde storingen met foutcodes P244C en P2463 weer terug in het motormanagementsysteem.

Vijfde injector (DPF verstuiver)

Omschrijving, controle en oplossing foutmeldingen vijfde injector

De vijfde injector vernevelt op commando van het motormanagementsysteem brandstof voor de oxidatiekatalysator om het roetfilter achter de oxidatiekatalysator te regenereren (reinigen). Automotive Techline adviseert het autobedrijf om de foutcodes opnieuw te wissen en het roetfilter nogmaals geforceerd te regenereren met de diagnoseapparatuur. Controleer de temperatuur voor en na de oxidatiekatalysator.

De temperatuur vóór de katalysator moet rond de 200 graden zijn en achter de katalysator (en dus voor het roetfilter) hoger dan 600 graden. Als de temperatuur achter de oxidatiekatalysator te laag is, moet het volgende gecontroleerd worden.

Voor de vijfde injector is een pompje gemonteerd die een lichte brandstofdruk moet leveren. Controleer met een drukmeter of de injector brandstof krijgt. Meet of de injector elektronisch aangestuurd wordt, de spanning moet 12 Volt zijn. Controleer tevens of de injector niet dichtgekoekt is door vuil en roet.

Als alle bovengenoemde zaken in orde zijn en er komt voldoende brandstof in het katalysator/roetfilter systeem, is de oxidatiekatalysator defect. Als het katalysator/roetfilter systeem defect is, maar er is wel brandstofinspuiting, dan ontstaat er dikke vette witte rook.

In het geval van de Ford Transit in dit artikel is de conclusie dat de vijfde injector verstopt was geraakt. Na montage van een nieuwe injector was het probleem definitief opgelost.

P244C en P2463 Controle in negen stappen

  1. Wis de foutcodes in het motormanagementsysteem;
  2. Regenereer het katalysator/roetfilter systeem met de diagnoseapparatuur;
  3. Controleer of het katalysator/roetfilter systeem werkt;
  4. De temperatuur moet vóór het katalysator/roetfilter systeem rond de 200 graden en na het katalysator(en voor het roetfilter) systeem minimaal 600 graden zijn;
  5. Controleer of er brandstof naar de vijfde injector aangevoerd wordt;
  6. Meet de brandstofdruk van het pompje van de vijfde injector;
  7. Inspecteer of de vijfde injector aangestuurd wordt (12 Volt);
  8. Inspecteer of de vijfde injector massa krijgt;
  9. Controleer of brandstof-verdamper en/of vijfde injector niet dichtgekoekt aangekoekt is.

Automotive Techline is powered by AutoNiveau.