Uit de praktijk: remprobleem Volkswagen Passat CC

Een autobedrijf uit Noord-Holland trekt bij de technici van Automotive Techline aan de bel met een diagnoseprobleem. Een Volkswagen Passat CC uit 2013 heeft schijnbaar een ESP-probleem.

Soms is iets niet wat het lijkt. Dat wordt nog maar eens onderstreept met een diagnoseprobleem waar een autobedrijf uit Noord-Holland mee werd geconfronteerd. Een klant heeft zijn Passat CC ’s avonds zonder problemen netjes weggezet. Toen hij de volgende ochtend wilde wegrijden, was er een waar lichtjesfeest op het dashboard waarneembaar. Meerdere lampjes brandden, ABS, ESP en stuurbekrachtiging werkten niet goed. Bij het autobedrijf valt op dat de foutcodes bijna allemaal aan het ABS-systeem gerelateerd zijn. De monteur gaat moedig aan de slag: er wordt driftig gezocht naar fouten bij de gierhoeksensor, dwarsversnellingssensor en langsversnellingssensor. Maar deze worden niet gevonden in het schema. De zekeringen zijn allemaal heel, er kan gecommuniceerd worden met de module. Het diagnose-apparaat kan echter geen stuurhoeksensor inleren. Gaandeweg roept de auto meer vragen op dan er beantwoord kunnen worden. Het autobedrijf overweegt de auto aan te bieden voor technische ondersteuning bij Automotive Techline.

Een overzicht van de foutcodes:
1042  Codering ontbreekt
3201  Aanpassing overboost
1423  Dwarsversnellingssensor
1279  Langversnellingssensor
810  Remdruksensor
1542  Gierhoeksensor
778  Stuurhoeksensor

Complete reset

Als de technici van de Automotive Techline via hun Remote Diagnostics met de auto aan de slag gaan, valt hen meteen de foutcode 1042 (Codering ontbreekt) op. Als je zo’n foutcode ziet, valt er niets te repareren. De ABS regeleenheid is dan geheel van slag en moet opnieuw gecodeerd worden. Dit kan bij een merkdealer of diagnosespecialist. Deze partijen beschikken over de kennis, software en benodigde connectie met de fabrikant om alles weer op de rit te krijgen. In dit geval heeft Automotive Techline na het coderen de verschillende sensoren opnieuw ingeleerd: de auto reed daarna weer als vanouds.

Remote Diagnostics

De technici van de Automotive Techline hebben de mogelijkheid om op afstand een auto over te nemen. Deze service heet ‘AutoNiveau Remote Diagnostics’. Met dit online platform en de ‘Remote’ zijn zij in staat een brug te slaan tussen de EOBD-stekker van de auto in de werkplaats en het AutoNiveau Servicecenter. Hiermee heeft het autobedrijf nu de mogelijkheid om ‘In House’ gebruik te maken van de extra functies die met universele diagnose-apparatuur niet altijd mogelijk zijn. Zo kunnen op afstand bijvoorbeeld sleuteltransponders ingeleerd, trekhaken gecodeerd en service-intervallen gereset worden.

Automotive Techline is powered by AutoNiveau.