Uit de praktijk: een aircostoring vanuit een andere hoek

Op de helpdesk van Automotive Techline komt een hulpverzoek binnen voor een Peugeot 207 uit 2008. De airco hapert. En de monteur kan het euvel na een lange zoektocht niet vinden.

Voordat de technici van Automotive Techline het hulpverzoek oppakken, willen zij graag meer achtergrondinformatie over de Peugeot 207. De monteur heeft de auto meteen uitgelezen. Er kwamen twee foutcodes naar boven. Allereerst foutmelding 994 in de centrale elektronica, die wijst op de aircocompressor. Verder leest de monteur op het display: P0597; elektrische thermostaat verwarming niet plausibel. Omdat de klacht van de klant de airco betreft, gaat de monteur logischerwijs in en om het aircosysteem op zoek naar een defect. De conclusie luidt dat de magneetkoppeling van de airco niet inslaat. De magneetkoppeling zorgt er immers voor dat de aircocompressor in- en uitschakelt. En vaak is zo’n defecte koppeling de reden dat de aircocompressor niet inschakelt of enorm veel herrie maakt. De monteur heeft daarom alle massa-aansluitingen gecontroleerd. Helaas echter zonder resultaat. De klacht blijft.

Lees alle foutcodes goed uit

De technici van Automotive Techline zien in dit hulpverzoek het klassieke voorbeeld van de monteur die speurt naar de oplossing van een probleem. Een belangrijke tip als je tijdens deze zoektocht met de handen in het haar zit: lees alle foutcodes goed uit. En probeer te bedenken of bepaalde foutcodes een logisch verband met elkaar hebben. Zet als het ware je Sherlock Holmes-pet op en volg de deductie-methode van de Britse speurneus: een technisch probleem kan verschillende oorzaken hebben. Zet ze op een rijtje en streep ze één voor één af totdat je de juiste te pakken hebt.

Verkeerd signaal

Bij het uitlezen van de Peugeot 207 kwam ook storing P0597 uit het motormanagement naar voren. Het advies aan de monteur was dan ook om deze storing eerst op te lossen, omdat naar alle waarschijnlijkheid daarmee ook de aircostoring verholpen zou zijn. Dit bleek te kloppen. De stekker van de elektrische thermostaat was de boosdoener. Simpelweg schoonmaken van de stekker was afdoende om de storingen te verhelpen. Door middel van de elektrische thermostaat kan het motormanagement de motortemperatuur laten variëren tussen ongeveer 80 en 110 °C. Omdat de stekker geen goed contact maakte, kon het motormanagement de motortemperatuur niet meer beïnvloeden en liep deze op naar zo’n 105-110°C. Om de motortemperatuur niet nog verder te laten stijgen, werd de airco door het motormanagement vervolgens automatisch uitgezet en zat de bestuurder in een te warm interieur.

Om in dit geval te checken of de thermostaat inderdaad de boosdoener is, kun je de stekker van de thermostaat lostrekken en hier een lamp op aansluiten. Als de magneetkoppeling nu weer inslaat is de diagnose rond.

Automotive Techline is powered by AutoNiveau.