Quinton Hazell’s Technische Tips: aandachtspunten distributieriemen

Veel klanten kijken kritisch naar de prijs van een onderhoudsbeurt of reparatie. Vooral als de auto al iets ouder is. Als autobedrijf wil je dan natuurlijk graag meedenken. De onderdelen van Quinton Hazell bieden door hun uitstekende prijs/kwaliteitverhouding een helpende hand. Maar Quinton Hazell doet meer voor het autobedrijf, zoals het beschikbaar stellen van technische tips.

qh-distributie

Technisch bulletin distributieriemen

Dit bulletin is bedoeld als richtlijn voor het herkennen van veel voorkomende storingen met distributieriemen. Bij veel moderne hoge compressie motoren gaat de breuk van een distributieriem gepaard met aanzienlijke motorschade en zeer hoge kosten. Dit is met name het geval bij de zogenaamde interferentie-motoren, waarbij de kleppen in contact komen met de zuigers als de riem breekt of de kleptiming verkeerd is ingesteld. Quinton Hazell adviseert daarom de distributieriem en bijbehorende onderdelen te vervangen volgens de aanbevolen intervallen van de autofabrikant.

Alles vervangen

Wanneer het tijd is voor een nieuwe distributieriem, luidt het advies: doe het in één keer goed. Het is immers een tijdrovende en dus kostbare klus. Het is raadzaam om tegelijk met distributieriem ook de loop- en spanrollen en de waterpomp te vervangen. Uit de praktijk blijkt dat sommige monteurs bij een distributiewissel de waterpomp niet vervangen. Je neemt daarmee een groot risico. De waterpomp is onderdeel van het distributiesysteem en heeft hetzelfde aantal kilometers afgelegd als de rest van het systeem. Vaak raakt een niet vervangen waterpomp kort na de tandriemwissel defect. De ‘oude’ waterpomp wordt namelijk extra belast na montage van een nieuwe distributieriem. Afdichtingen en lagers komen onder een grotere hoekspanning te staan, waardoor de waterpomp op termijn gaat lekken. Dan moet opnieuw de boel los om de waterpomp te vervangen. Vervelend voor de klant, omdat deze twee maal getrakteerd wordt op een gepeperde rekening.

Montagetips

Bij het monteren van een nieuwe distributieriem is het belangrijk om de juiste spanprocedure aan te houden, zodat er geen sprake is van te slap of te strak gemonteerde riemen. Monteer de spanners op de juiste manier en let op de uitlijning. Bij een motor van een oudere generatie is een uitlijningsfout van 1 mm niet dramatisch, doordat er voldoende lange vrije spanlengte tussen twee schijven blijft. Bij de huidige compacte motoren met een korte vrije spanlengte is dezelfde uitlijningsfout een ernstig probleem, aangezien de hoek die de riem maakt veel groter is. Wanneer het gebruik van speciaalgereedschap, zoals nok- en vliegwielvergendelaars of uitlijngereedschap, wordt geadviseerd, maak hier dan ook gebruik van. Het maakt de montage een stuk eenvoudiger en je voorkomt hiermee vervelende garantiegevallen.