Quinton Hazell’s Technische Tips: hydraulische druklagers

Veel klanten kijken kritisch naar de prijs van een onderhoudsbeurt of reparatie. Vooral als de auto al iets ouder is. Als autobedrijf wil je dan natuurlijk graag meedenken. De onderdelen van Quinton Hazell bieden door hun uitstekende prijs/kwaliteitverhouding een helpende hand. Maar Quinton Hazell doet meer voor het autobedrijf, zoals het beschikbaar stellen van technische tips.

hydraulische-druklagersTechnische details van hydraulische druklagers

Het hydraulische druklager, afgekort CSC (in het Engels: Concentric Slave Cylinder) is net als de koppeling en het vliegwiel onderhevig aan natuurlijke slijtage en dient bij elke koppelingswissel vervangen te worden. Dat er steeds vaker hydraulische druklagers in koppelingssystemen geïntegreerd worden, is niet zo vreemd. Het grote voordeel van het hydraulisch druklager is immers dat het vier componenten (gaffel, geleidehuls, nemercilinder en mechanisch druklager) samenvoegt tot één geheel. Montage van een hydraulisch druklager verlaagt de benodigde pedaaldruk en verhoogt daarmee het comfort van de bestuurder. Bovendien neemt het minder ruimte in beslag en zijn er minder bewegende delen. Maar na vele ontkoppeling bewegingen van het hydraulische druklager is helaas, ook dit druklager aan slijtage onderhevig.

Een defect hydraulisch druklager kan tot het volgende leiden:

  • De koppeling komt niet vrij
  • Het koppelingspedaal blijft hangen
  • Een vloeistoflekkage
  • De hydraulische cilinder klemt
  • De koppeling bokt of blokkeert

Bij het monteren moeten een paar dingen in acht genomen worden om een goede werking en lange levensduur te garanderen.

1. Als er sprake is van vloeistoflekkage vanuit het koppelingshuis, check dan welke vloeistof het betreft: remvloeistof (hydraulisch druklager lekt), transmissie-olie (keerring versnellingsbak) of motorolie (kruksaskeerring). Wanneer naast de vloeistoflekkage ook de koppeling slipt, onderzoek dan de oorzaak voordat je de koppeling vervangt.
 
2 . Wanneer je het hydraulisch druklager uit de verpakking haalt, let dan op dat je het druklager niet indrukt. De geeft namelijk extra druk op de interne afdichtingen, waardoor de werking uiteindelijk in gevaar komt en tot uitval kan leiden.

3 . Volg voor een correcte montage altijd de montage-instructies van de fabrikant. Inspecteer en reinig de transmissie-as, de geleide huls en asafdichting. Vervang indien nodig. Gebruik geen reinigingsproducten voor het druklager: de chemische samenstelling kan schade aan de pakkingen veroorzaken. Let er op dat de bevestigingsbouten gelijkmatig worden aangehaald.

4.  Na het vervangen van het hydraulische druklager is het noodzakelijk om het systeem te ontluchten. Het hydraulisch druklager wordt afzonderlijk ontlucht. Gebruik daarbij alleen remvloeistof die is voorgeschreven door de autofabrikant. Voor het ontluchten van het hydraulisch druklager zijn twee personen nodig. Zorg er steeds voor dat er voldoende remvloeistof in het expansievat zit:

  • Sluit de collector aan op het ontluchtingsventiel.
  • Bedien langzaam het koppelingspedaal en houd deze in positie.
  • Open het ontluchtingsventiel tot er lucht of remvloeistof uitkomt.
  • Sluit het ventiel met de hand.
  • Laat het pedaal langzaam los (niet laten schieten!).
  • 2 à 3 seconden wachten.
  • Herhaal meermaals deze procedure (minstens nog 10 maal).
  • Wanneer er geen lucht meer uitkomt, het ontluchtingsventiel met 5 Nm aanspannen en de collector verwijderen.
  • Plaats de stofkap op het ventiel.
  • Het expansievat bijvullen tot aan het ‘max’-teken.
  • Sluit het expansievat.
  • Bedien langzaam 10 maal het koppelingspedaal. Controleer de pedaaldruk.
  • Maak een testrit en controleer de werking van de koppeling.