Remhydrauliek onder de loep

Vocht, vuil en zout zijn funest voor het hydraulische gedeelte van het remsysteem. Vooral in de wintermaanden is extra aandacht geboden.

Hitec_RemhydrauliekHet hydraulische gedeelte van het remsysteem heeft vooral tijdens winterse omstandigheden flink te kampen met de elementen. Vocht, vuil, zand en zout doen het systeem geen goed. Het is dus zaak om het remsysteem tijdens en na de winterperiode extra goed te inspecteren, zoals de hoofdremcilinder. Een defecte hoofdremcilinder wordt meestal veroorzaakt door het niet tijdig vervangen van de remvloeistof. De vervuilde remvloeistof kan de cups in de hoofdremcilinder aantasten, waardoor er resten in de cilinder achterblijven die de werking beïnvloeden en de rubbers aantasten. De levensduur van de hoofdremcilinder wordt zo flink verkort. Vervang de remvloeistof daarom op tijd om aantasting van de cups in de hoofdremcilinder te voorkomen.

Hoofdkoppelingscilinder

Net als bij het remsysteem is het tijdig vervangen van de vloeistof ook voor het koppelingssysteem zeer belangrijk. Want ook bij het koppelingssysteem geldt dat vervuiling van de vloeistof de levensduur van de cilinders verlaagt. Naast het tijdig vervangen van de vloeistof, is het van belang dat ook de hulpkoppelingscilinder op tijd vervangen wordt. Dit voorkomt dat een grote hoeveelheid vervuiling ontstaan in de hulpkoppelingscilinder, verplaatst wordt naar de hoofdkoppelingscilinder. De oorzaak van schade aan de hulpkoppelingscilinder ligt veelal bij aantasting van de cilinder door slijtagedeeltjes afkomstig van de oppelingsplaat. Door deze deeltjes wordt het huis van de cilinder aangetast, waardoor er vervuiling in het systeem komt. Controleer bij demontage van een versnellingsbak met geïntegreerde hulpkoppelingscilinder ook altijd de koppelingscilinder en vervang deze indien nodig.

Wielremcilinder

Roestvorming is meestal de oorzaak van een lekkende of vastzittende wielremcilinder. Deze roest ontstaat veelal van binnenuit als gevolg van remvloeistof die niet tijdig wordt vervangen. Het hygroscopische karakter van de vloeistof stimuleert deze roestvorming. Daarnaast kan er door beschadiging van de afdichtrubbers van de wielremcilinder vuil van buitenaf in de cilinder dringen. De roestdeeltjes en het binnengedrongen vuil verspreiden zich vervolgens via de remvloeistof en komen daarbij ook in de remslangen terecht. Bij een reparatie of vervanging van remdelen worden de remslangen meestal tijdelijk ‘afgedopt’ om het weglopen van de remvloeistof te voorkomen. Wanneer de remslangen daarna weer gemonteerd zijn, verspreidt de oude remvloeistof zich, inclusief water, roestdeeltjes en andere vuildeeltjes, in de nieuwe wielremcilinders. Het spreekt voor zich dat dit niet gunstig is voor de levensduur van de nieuwe wielremcilinders. Bij vervanging van de wielremcilinders is het daarom  raadzaam om ook nieuwe remslangen te monteren. Remslangen hebben een levensduur van circa 5 jaar of 50.000 km.

Hitec: hightech

Mijngrossier.nl levert met Hitec ruim 7.500 verschillende hydraulische remcomponenten van topkwaliteit. Door het hanteren van zeer strenge kwaliteitseisen en omvangrijke controles en tests tijdens en na het productieproces, levert Hitec kwalitatief hoogwaardige producten die gelijk zijn aan OE-kwaliteit. Een goed voorbeeld is de betrouwbaarheidscontrole van wielremcilinders: deze worden tijdens de tests minimaal 300.000 maal belast bij verschillende temperatuursomstandigheden.