Remschijven met geïntegreerde naaf en wiellagers

Steeds meer autofabrikanten maken gebruik van zogenaamde kant-en-klaar remschijven. Deze remschijven met geïntegreerde naaf, wiellagers en ABS-ring garanderen een eenvoudige, nauwkeurige en snelle montage. Bij een vervanging is het verstandig om   ook voor deze voorgemonteerde, geïntegreerde sets te kiezen.

remschijven_met_geintegreerde_naafBij een groot aantal automodellen zijn remschijven met een geïntegreerde naaf en wiellagers gemonteerd. Deze speciale remschijvensets zijn vooral bij modellen van Renault, Peugeot en Citroën te vinden. Maar ook bijvoorbeeld bij bedrijfswagens zoals de  Opel Vivaro en Renault Trafic. Bij een vervanging van de remschijven van deze automodellen is raadzaam om opnieuw kant-en-klare remschijven met geïntegreerde wiellagers te monteren.
 

Eén unit

Het zelf samenvoegen van losse componenten (schijf en  wiellagers) tot één unit levert vaak problemen op met passing, uitlijning en speling. Bij montage van de remschijf met losse componenten is het haast onmogelijk om beschadiging van de lagers te voorkomen. Het advies luidt daarom om speciaal  samengestelde kits te gebruiken. Deze bevatten niet alleen de geïntegreerde schijven met voorgemonteerde wiellagers, maar ook alle nodige montageaccessoires, zoals bouten en een naafdop. Bepaalde sets beschikken ook over een ABS-ring of  ASB-sensor, die geïntegreerd is in het wiellager. Dat deze sensoren goed functioneren is van groot belang. Deze innovatieve ASB-technologie meet de rotatie en snelheid van het wiel en speelt deze gegevens door om de prestaties van ASR- en ESP-systemen te verbeteren.

Snel en nauwkeurig

Remschijven met geïntegreerde wiellagers bieden belangrijke voordelen. In het algemeen maken zij de montage eenvoudiger, sneller en nauwkeuriger. Omdat de geïntegreerde set voorgemonteerd is, levert  montage hiervan een aanzienlijke tijdsbesparing op. Verder garandeert de voormontage een perfecte passing. Dit vereenvoudigt de montage en voorkomt later klachten over trillen en lawaai veroorzaakt door de remmen. Bovendien wordt falen van het  ABS-systeem voorkomen, omdat de ABS-ring (mechanisch of magnetisch) al geplaatst is.

Speling en uitlijning

Meer technisch bekeken verminderen de voorgemonteerde sets het risico op een ongelijke verdeling van de belasting veroorzaakt door een  verkeerde speling. De gerenommeerde leveranciers van deze sets garanderen een optimale passing van het lager en de remschijf met als resultaat een optimale speling die de levensduur van het lager verlengt. Bij een niet voorgemonteerde combinatieset is de kans op een verkeerde uitlijning bij montage zeer reëel. Een buitenring die verkeerd uitgelijnd is, kan het lager immers ernstig beschadigen. Verder kan een verkeerde positionering van de afdichting als gevolg van een verkeerde montage van het lager  schade veroorzaken door lekkage van het vet. Ook kan te veel spanning tijdens de montage resulteren in interne beschadiging van het lager.

  Handige tips
Mijngrossier levert uitsluitend remschijven
met geïntegreerde wiellagers die
voor 100 procent gelijk zijn aan de OE-specificaties.
Bovendien wordt bij de sets ook
montagemateriaal en belangrijke montageinformatie
geleverd, zoals de juiste aanhaalmomenten.
Dit voorkomt garantiegevallen
en voortijdige schade. Denk er om dat in de
Europese wetgeving is vastgelegd dat remschijven
altijd per as tegelijk vervangen dienen
te worden. Vervang daarom altijd standaard
de remschijven van beide zijden van
de auto.
 

 

  Montagetips
Hoewel de montage van remschijven met geïntegreerde wiellagers eenvoudiger, sneller
en nauwkeuriger is, blijft een zorgvuldige montage nodig. Dit is onder meer van belang
omdat de remschijven massief zijn. Bij een verkeerde montage kunnen de remschijven
te warm worden, doordat de warmte minder wordt afgevoerd. Het gevolg is dat de lagers
veel geluid gaan produceren en op termijn zelfs vastlopen. Monteer daarom altijd
behoedzaam en zorgvuldig.

• Schuif de remschijf met geïntegreerd wiellager met de hand (lichte druk) op de
binnenring van het lager op de astappen.
• Pas geen mechanisch geweld toe en voorkom kantelen De binnenring van het
lager kan er makkelijk opgeschoven worden. Gereedschap, met name slaggereedschap,
is niet noodzakelijk en mag ook niet worden gebruikt.
• De aanloopring, indien aanwezig, in de juiste positie plaatsen en een nieuwe
naafmoer (of naafschroef) plaatsen en met de hand tot aan de aanslag indraaien.
Hierbij moet de remschijf continu worden gedraaid om een exacte centrering van de
lageronderdelen te garanderen. Let op: geen slagschroevendraaier gebruiken.
• Naafmoer of schroef (met inachtneming van de specificaties van de voertuigfabrikant
voor de aanhaalprocedure) met het juiste draaimoment vasttrekken. Het
aanhaalmoment moet exact worden aangehouden. Hierbij mag het voertuig niet
op de wielen staan en de remschijf moet ook hierbij continu worden gedraaid.
• De ABS-sensor mag niet worden blootgesteld aan magneetvelden, anders
bestaat er gevaar voor beschadiging.