Remschijven met geïntegreerde naaf en wiellagers

Steeds meer autofabrikanten maken gebruik van zogenaamde kant-en-klaar remschijven. Deze remschijven met geïntegreerde naaf, wiellagers en ABS-ring garanderen een eenvoudige, nauwkeurige en snelle montage. Bij een vervanging is het verstandig om ook voor deze voorgemonteerde, geïntegreerde sets te kiezen.

Gegarandeerd nauwkeurige montage

wiellagerBij een groot aantal automodellen zijn remschijven met een geïntegreerde naaf en wiellagers gemonteerd. Deze speciale remschijvensets zijn vooral bij modellen van Renault, Peugeot en Citroën te vinden. Maar ook bijvoorbeeld bij bedrijfswagens zoals de Opel Vivaro en Renault Trafic. Bij een vervanging van de remschijven van deze automodellen is raadzaam om opnieuw kant-en-klare remschijven met geïntegreerde wiellagers te monteren.

Eén unit

Het zelf samenvoegen van losse componenten (schijf en wiellagers) tot één unit levert vaak problemen op met passing, uitlijning en speling. Bij montage van de remschijf met losse componenten is het haast onmogelijk om beschadiging van de lagers te voorkomen. Het advies luidt daarom om speciaal samengestelde kits te gebruiken. Deze bevatten niet alleen de geïntegreerde schijven met voorgemonteerde wiellagers, maar ook alle nodige montageaccessoires, zoals bouten en een naafdop. Bepaalde sets beschikken ook over een ABS-ring of ASB-sensor, die geïntegreerd is in het wiellager. Dat deze sensoren goed functioneren is van groot belang. De innovatieve ASB-technologie meet immers de rotatie en snelheid van het wiel en speelt deze gegevens door om de prestaties van ASR- en ESP-systemen te verbeteren.

Snel en nauwkeurig

Remschijven met geïntegreerde wiellagers bieden belangrijke voordelen. In het algemeen maken zij de montage eenvoudiger, sneller en nauwkeuriger. Voor montage van deze specifieke remdelen is geen speciaal gereedschap nodig. Omdat de geïntegreerde set voorgemonteerd is, levert montage hiervan een aanzienlijke tijdsbesparing op. Het is niet nodig om meerdere onderdelen te bestellen en voor montage samen te stellen. Verder garandeert de voormontage een perfecte passing. Dit vereenvoudigt de montage en voorkomt later klachten over trillen en lawaai veroorzaakt door de remmen. Bovendien wordt falen van het ABS-systeem voorkomen, omdat de ABS-ring (mechanisch of magnetisch) al geplaatst is. Dankzij de perfecte passing wordt eveneens de levensduur van lager-schijfcombinatie aanzienlijk verlengd.

Speling en uitlijning

Meer technisch bekeken verminderen de voorgemonteerde sets het risico op een ongelijke verdeling van de belasting veroorzaakt door een verkeerde speling. De gerenommeerde leveranciers van deze sets garanderen een optimale passing van het lager en de remschijf met als resultaat een optimale speling die de levensduur van het lager verlengt. Bij een niet voorgemonteerde combinatieset is de kans op een verkeerde uitlijning bij montage zeer reëel. Een buitenring die verkeerd uitgelijnd is, kan het lager immers ernstig beschadigen. Met een geïntegreerde set is een perfecte uitlijning van de ringen gegarandeerd. Verder kan een verkeerde positionering van de afdichting als gevolg van een verkeerde montage van het lager schade veroorzaken door lekkage van het vet. Ook kan te veel spanning tijdens de montage resulteren in interne beschadiging van het lager. Om ongelijke slijtage van remschijven te voorkomen, is het verstandig om remschijven altijd per as tegelijk te vervangen.

Handige tips

Mijngrossier.nl levert uitsluitend remschijven met geïntegreerde wiellagers die voor 100 procent gelijk zijn aan de OE-specificaties. Dit betekent dat de producten aan de hoge kwaliteitseisen voldoen die de autofabrikant stelt. Bovendien wordt bij de sets ook montagemateriaal en belangrijke montage-informatie geleverd, zoals de juiste aanhaalmomenten. Dit voorkomt garantiegevallen en voortijdige schade. Denk er om dat in de Europese wetgeving is vastgelegd dat remschijven altijd per as tegelijk vervangen dienen te worden. Vervang daarom altijd standaard de remschijven van beide zijden van de auto.

Montagetips

Hoewel de montage van remschijven met geïntegreerde wiellagers eenvoudiger, sneller en nauwkeuriger is, blijft een zorgvuldige montage nodig. Dit is onder meer van belang omdat de remschijven massief zijn. Bij een verkeerde montage kunnen de remschijven te warm worden, doordat de warmte minder wordt afgevoerd. Het gevolg is dat de lagers veel geluid gaan produceren en op termijn zelfs vastlopen. Monteer daarom altijd behoedzaam en zorgvuldig.

  • Schuif de remschijf met geïntegreerd wiellager met de hand (lichte druk) op de binnenring van het lager op de astappen.
  • Pas geen mechanisch geweld toe en voorkom kantelen. De binnenring van het lager kan er makkelijk opgeschoven worden. Gereedschap, met name slaggereedschap, is niet noodzakelijk en mag ook niet worden gebruikt.
  • De aanloopring, indien aanwezig, in de juiste positie plaatsen en een nieuwe naafmoer (of naafschroef) plaatsen en met de hand tot aan de aanslag indraaien. Hierbij moet de remschijf continu worden gedraaid om een exacte centrering van de lageronderdelen te garanderen. Let op: geen slagschroevendraaier gebruiken.
  • Naafmoer of schroef (met inachtneming van de specificaties van de voertuigfabrikant voor de aanhaalprocedure) met het juiste draaimoment vasttrekken. Het aanhaalmoment moet exact worden aangehouden. Hierbij mag het voertuig niet op de wielen staan en de remschijf moet ook hierbij continu worden gedraaid.
  • De ABS-sensor mag niet worden blootgesteld aan magneetvelden, anders bestaat er gevaar voor beschadiging.