Roetfilterprobleem met onbekende foutcode

Een klant van Automotive Techline heeft een Mazda 6 Skyactiv-D 2.2 in de garage staan met een storing. De foutmelding op het dashboard wijst op een roetfilterprobleem, maar het lijkt gecompliceerder. Bij het uitlezen van het motormanagement wijst foutcode P 2458 op een te lange regeneratieduur van het roetfilter, maar daarnaast is er de onbekende foutcode P 2118. Deze duidt op Throttle Actuator Control Motor Current Range/Performance. Met andere woorden: de gasklep (of smoorklep) lijkt te haperen.

Focus eerst op de gasklep

Allereerst moet de gasklep worden gecontroleerd. Functioneert deze naar behoren, of is er sprake van vervuiling en/of vastzitten? Probeer ook de foutcode te wissen. Als de gasklep foutloos zijn werk doet, probeer dan het roetfilter te regenereren, desnoods met ondersteuning van AutoNiveau Remote Diagnostics (ARD). Belangrijk hierbij is te controleren of de vereiste regeneratietemperatuur wordt gehaald. Er kan ook nog iets anders aan de hand zijn. Er zijn gevallen bekend waarbij de gasklep ‘lam’ is. In dit geval is dat veroorzaakt doordat de tandwielen die de klep bedienen, zijn afgebroken.

Gasklep vervangen, probleem blijft. Wat nu?

Na het vervangen van een sterk vervuilde of defecte gasklep kan het voorkomen dat het roetfilter nog altijd niet regenereert. Mogelijk is het filter door langere tijd onvoldoende regenereren te sterk vervuild geraakt of volgelopen. Er zijn dan drie opties: spuit het filter in met een speciaal reinigingsmiddel waardoor het filter schoonbrandt of demonteer het roetfilter en reinig het met een reinigingsmiddel. Ook kun je het roetfilter laten reinigen. Reset het roetfilter met een testkast. Regenereert het filter na deze behandelingen nog niet, vervang dan het roetfilter.

Conclusie

Een roetfilterprobleem door matige of onvoldoende regeneratie kan altijd meerdere technische oorzaken hebben. Vraag voor de diagnose ook altijd hoe de auto wordt gebruikt. Een roetfilter van een auto die alleen maar korte stukjes rijdt, komt nooit op de gewenste bedrijfstemperatuur. Houd er ook altijd rekening mee dat de ene storing de volgende in gang kan zetten. In dit geval werd het probleem opgelost door het vervangen van de gasklep en het reinigen en resetten van het roetfilter.

Automotive Techline is powered by AutoNiveau.