Roetfilters: Complex of toch niet?!

Het roetfilter is een onlosmakelijk deel van het uitlaatsysteem van de moderne auto. Wat zijn nu de verschillen en waar moet je op letten?

roetfilter-premium-en-standaard

Beide roetfilters dienen als tijdelijke opslag voor roet en als verbrandingskamer voor deze roetdeeltjes. De as blijft te allen tijde achter in het roetfilter.

  Premium Standaard
OE gelijkwaardig Volledig Alleen
Monoliet Siliciumcarbide Cordieriet
Maximum temperatuur 15000C 8500C
Smeltpunt 20000C 14500C
Maximale opslag as 12 g/l 5 g/l
Schokbestendigheid -/+ +/+
Gewicht 0.8kg/l 0.4kg/l

 

Roetfilter vervangen?

In deze animatie wordt kort uitgelegd wat een roetfilter doet, hoe je enkele problemen met het roetfilter kan oplossen en hoe je uiteindelijk een tevreden klant houdt die vaker bij je terug komt.

 

Hoe krijg ik het lampje uit?

U kent het wel; een klant komt binnen met een brandend roetfilterlampje op het dashboard. Maar hoe moet ik nu te werk gaan?

  1. Maak een snelwegrit of een rit in een lage versnelling met verhoogd toerental.
  2. Voer een geforceerde regeneratie uit. Volg hiervoor de instructies van de auto fabrikant.
  3. Indien niet succesvol; vervang het roetfilter.
  4. Reset de ECU en wis de foutcodes.

 

Adviseer het juiste roetfilter

Van dieselvoertuigen die nauwelijks op de snelweg komen, bereikt het roetfilter vrijwel nooit de temperatuur die nodig is om het roet te verbranden. Als veel onverbrand roet achterblijft loopt het roetfilter snel vol. Welke roetfilter adviseert u dan? Hieronder een overzicht.

Omstandigheid Premium Standaard
Alleen snelwegkilometers ? ?
Motor wordt altijd goed warm en is
langere tijd op bedrijfstemperatuur
? ?
Veel stops zoals koeriersdiensten
en pakketbezorgers
?  
Korte stukjes rijden, het
rondje rond de kerk
?  
Hybride diesel auto’s ?  

 

Controleer naast het vervangen van de roetfilter ook onderstaande essentiële punten

oliepijl 1. Oliepeil
Bij afbreken van een regeneratie kan de overtollige diesel via de zuigerveren in het
oliecarter lopen. Dit verhoogt het oliepeil, maakt de olie schraal en levert problemen
op voor o.a. de turbo.
turbo 2. Turbo
Controleer op juiste werking. Verkeerde drukvulling in de cilinders resulteert in extra
roetuitstoot waardoor het roetfilter versneld vol zal raken.foto: Beschadigde turbo onderdeel – Nieuwe turbo onderdeel

egrklep3. EGR-klep
Als het roetfilter vol zit, is in veel gevallen ook de EGR-klep vervuild. Indien deze niet
gereinigd of vervangen wordt zal het nieuwe roetfilter versneld vol raken met roet.

foto: ERG-klep erg vervuild

Drukpijpjes-druksensoren

4.Drukpijpjes/druksensoren
Drukpijpjes kunnen inwendig vervuild zijn en druksensoren kunnen een foutief
signaal doorgeven

injectoren

5. Injectoren
Niet goed werkende injectoren veroorzaken een verhoogde roetuitstoot waardoor
het roetfilter sneller vol zal raken.

foto: Vervuilde injector – Schone (nieuwe) injector.

 

eolys6. Eolys® nivo
De meeste PSA motoren maken gebruik van het Eolys® additief om roet in het roetfilter
te verbranden. Controleer bij de onderhoudsbeurt het nivo van de additieven
tank onder de auto en vul bij indien nodig. De kleur van de tankring vertelt welke
soort gebruikt moet worden.

Eolys® Romax Original
Kleur Eolys® tankring Eolys® Bouwjaar 1 liter 3 liter
Wit DPX 42 Tot 01/11/2002 94 7 502 94 7 500*
Groen Eolys® 176 Vanaf 01/11/2002 94 7 503 94 7 501
Groen Infineum F7995 Vanaf 01/02/2010
Blauw Powerflex® Vanaf 01/02/2010 94 7 505 94 7 504

Alleen Eolys® 176 en Infineum F7995 mogen worden gemixed

* = 4,5 liter