Roetfilters en Eolys®-additief

Er staan bij merkonafhankelijke autobedrijven steeds vaker diesels op de brug waarvan de origineel geplaatste roetfilter aan vervanging toe is. Een mooie klus. Net zoals het bijvullen van de Eolys®-regeneratievloeistof.

roetfilters

Een roetfilter (dieselpartikelfilter, DPF) moet vervangen worden als het waarschuwingslampje in het dashboard gaat branden. Dit geeft namelijk aan dat de tegendruk in het systeem te hoog wordt. Indien het roetfilter niet op korte termijn wordt vervangen, zal de motor in noodloop gaan of helemaal niet meer willen starten.

Premium of Standaard?

Mijngrossier.nl levert voor de meeste automodellen twee typen roetfilters: Premium en Standaard roetfilters. Het Premium roetfilter van Romax is volledig identiek is aan het roetfilter wat door de autofabrikanten wordt gemonteerd. Dit roetfilter wordt bijvoorbeeld ook geleverd door de merkdealer. De kern van dit type roetfilter, het monoliet, is gemaakt van silicium carbide. Het grote voordeel van dit materiaal is de hoge temperatuurbestendigheid. Het Standaard roetfilter is een type roetfilter dat wat uiterlijk betreft nagenoeg identiek is aan het filter wat origineel onder de auto gemonteerd is. Het verschil zit echter in het monoliet, dit is opgebouwd uit cordieriet. Dit materiaal heeft ook de eigenschap dat het de roetdeeltjes tegenhoudt, waarna deze kunnen worden verbrand. De temperatuurbestendigheid is echter lager dan van het Premium roetfilter.

Extra omzet

Sommige monteurs hebben wat ‘koudwatervrees’ als het om montage van roetfilters gaat. Vooral het (bij)vullen van de Eolys®-regeneratievloeistof zorgt soms voor gefronste wenkbrauwen. Dit is eigenlijk niet nodig. Het (bij)vullen is een relatief eenvoudige klus, als je weet hoe het moet. Je hoeft er in ieder geval niet voor naar de merkdealer te rijden. Pak deze werkplaatsomzet! Via mijngrossier.nl is een zeer informatief filmpje beschikbaar dat het (de)monteren van een roetfilter en het (bij)vullen van de Eolys®-regeneratievloeistof haarfijn toelicht. Een must voor elke monteur:

Additief

Roetfilters die werken met additieven beginnen het regeneratieproces op het moment dat de tegendruk in het uitlaatsysteem een vooraf ingestelde waarde bereikt. Normaal gesproken is dit bij stadsgebruik om de 500 km en bij snelweggebruik ongeveer elke 1.300 km. De hiervoor gebruikte vloeistof, Eolys®, wordt als additief toegevoegd aan de brandstof in de brandstoftank. Na de verbranding van de brandstof in de motor, hecht het Eolys® zich aan de roetdeeltjes die in het roetfilter zijn opgevangen. Door het verzamelen van roet in combinatie met de Eolys®-nano-kristallen zal de tegendruk in het uitlaatsysteem toenemen. Na het bereiken van de vereiste tegendruk krijgt de ECU een signaal om extra brandstof te injecteren teneinde de temperatuur in het roetfilter omhoog te krijgen. Door het Eolys® wordt de ideale verbrandingstemperatuur al bij 450°C bereikt, in tegenstelling tot de 550°C à 600°C waarbij roet normaal gesproken verbrand. Er hoeft dus minder brandstof ingespoten te worden om de juiste temperatuur te bereiken. Het complete regeneratieproces duurt slechts enkele minuten. De bestuurder merkt helemaal niets van dit proces.

Keuze maken

Er zijn meerdere varianten Eolys® regeneratievloeistof beschikbaar. Het is belangrijk dat de juiste variant wordt gebruikt. Bij gebruik van de verkeerde variant kan schade ontstaan aan het roetfilter en/of de motor. De kleur van de tankring van het Eolys® tankje geeft uitsluitsel welk type Eolys® moet worden gebruikt. Onderstaand overzicht geeft een goed beeld van de verschillende toepassingen.

Eolys

Romax Original

Kleur Eolys tankring Eolys Bouwjaar 1 liter 3 liter
Wit DPX 42 Tot 01/11/2002 94 7 502 94 7 500*
Groen Eolys 176 Vanaf 01/11/2002 94 7 503 94 7 501
Groen Infeneum F7995 Vanaf 01/02/2010
Blauw Powerflex Vanaf 01/02/2010 94 7 505 94 7 504

Alleen Eolys 176 en Infineum F7995 mogen worden gemixed

* = 4,5 liter

Bedenk dat alleen Eolys® 176 en Infineum F7995 mogen worden gemixed!
In het eerder genoemde filmpje wordt stap-voor-stap uitgelegd hoe de Eolys®-regeneratievloeistof vervangen dient te worden. De vervangingsprocedure biedt een uitstekende gelegenheid om extra werkplaatsomzet te realiseren. Vergeet na het (bij)vullen niet om het diagnosesysteem van de auto te resetten door middel van de diagnoseapparatuur. In het filmpje wordt duidelijk uitgelegd hoe dit moet.

Adviseer je klant het juiste roetfilter

Dieselvoertuigen die vrijwel nooit of slechts zeer kort op de snelweg komen, bereiken vrijwel nooit de temperatuur in het roetfilter, die nodig is om het regeneratieproces op te starten en te voltooien. Denk bijvoorbeeld aan de auto’s van koeriersdiensten. Als het regeneratie-proces voortijdig wordt afgebroken of helemaal niet begint, loopt het roetfilter snel vol. Adviseer dan ook voor deze auto’s om de Premium kwaliteit te gebruiken. Een goede tip voor deze klant is om regelmatig met deze auto’s wat snelwegkilometers te maken of enige tijd in een lagere versnelling te rijden om de temperatuur in de roetfilter omhoog te krijgen.

Wist u dat?

Als het regeneratie proces voortijdig wordt afgebroken de overtollige diesel die niet wordt gebruikt voor het regeneratieproces via de zuigerveren in het oliecarter terecht komt? Controleer altijd het oliepeil bij het werken aan een roetfilter. Dit is een goede indicatie hoe de diesel bereden wordt en of deze als gevolg daarvan problemen heeft met het roetfilter.