Silicium of Cordieriet; welk roetfilter is het beste?

In het huidige Nederlandse wagenpark rijden ruim 1,3 miljoen diesels. Grote kans dat in de werkplaats een diesel komt met een verstopte roetfilter. Zeker met het nieuwe rijden waar de auto niet genoeg toeren maakt en niet op temperatuur komt om de roetfilterdeeltjes te verbranden.

romax roetfilter artikel

We zien steeds vaker auto’s met een defect roetfilter (DPF: diesel partikel filter) op de brug. Het oude filter is verstopt: door een ophoping van as-deeltjes of doordat de motor niet voldoende op temperatuur komt, waardoor het roetfilter nooit volledig wordt geregenereerd. Wil je een nieuwe DPF monteren, heb je de keuze uit twee kwaliteiten:  Silicium (premium) of Cordieriet (standaard). Natuurlijk kijk je bij de keuze voor naar het belang van de klant en diens portemonnee. Maar uitsluitend kijken naar het prijskaartje is niet altijd het verstandigste. De techniek speelt bij roetfilters ook een grote rol. Het grote verschil tussen roetfilters bevindt zich namelijk in het hart van het roetfilter. Hier worden de roetdeeltjes tijdelijk opgeslagen en verbrand.

Welk roetfilter moet ik kiezen?
Voordat je een nieuw roetfilter bestelt, komt de hamvraag: welk type filter moet ik kiezen? Die van hoogwaardige kwaliteit of liever een aantrekkelijk geprijsd exemplaar? Het advies: kijk in eerste instantie naar het type auto en het gebruik van deze auto. Gaat het om een stadsauto of kilometervreter op de snelweg? Een bestelauto, die voornamelijk in de stad actief is, heeft meer baat bij een silicium roetfilter, omdat de as-opslag meer dan tweemaal zo hoog als dat van cordieriet. Hetzelfde autotype dat veel snelwegkilometers maakt, kan uitstekend met een cordieriet filter uit de voeten. Onderstaand schema is handig om de keuze voor het juiste roetfilter te bepalen.

roetfilters 1

De verschillen
Wat zijn de technische verschillen tussen het silicium en cordieriet roetfilter? Het grootste verschil bevindt zich aan de binnenzijde, bij het monoliet. Het silicium roetfilter is volledig identiek aan die door de autofabrikanten wordt gemonteerd. Het grote voordeel van dit materiaal is de hoge temperatuurbestendigheid. Als het regeneratieproces bijvoorbeeld onverwacht wordt afgebroken, is er in het roetfilter nog sprake van een zeer hoge temperatuur. Deze kan oplopen tot boven de 1.000°C. dat is bij silicium geen enkel probleem, omdat het smeltpunt hiervan bij 2.000°C ligt. Silicium is bovendien in staat om meer dan tweemaal zoveel as op te slaan als cordieriet. In combinatie met de verhoogde weerstand tegen hoge temperaturen zorgt dit voor een langere levensduur van dit type roetfilter.

Het cordieriet kent een veel lagere kostprijs dan silicium, waardoor dit type roetfilter voor een lagere prijs kan worden aangeboden. De temperatuurbestendigheid is lager dan van het silicium roetfilter. In het geval dat een regeneratieproces voortijdig wordt afgebroken, kan de temperatuur in het roetfilter oplopen tot boven het smeltpunt. Als het cordieriet smelt, is het resultaat dat het roetfilter niet meer optimaal werkt. Daarnaast is de opslagcapaciteit van as van cordieriet lager in vergelijk tot silicium, waardoor het cordieriet in verhouding sneller vol is.

roetfilters 2

Wist u dat…
• … Er roetfilters voor 812.000 kentekens beschikbaar zijn in mijngrossier.nl
• … Dit aantal 93% dekt van de kentekens met de euro 3/4-norm.
• … Er voor ieder kenteken een standaard of premium filter beschikbaar