Social media populair in de werkplaats

Om de populariteit van social media onder automotive professionals eens nader onder de loep te nemen, startte mijngrossier.nl onlangs een onderzoek. Aan de hand van een vragenlijst werden de respondenten gevraagd welk social media platform zij gebruiken en met welk doel. Het onderzoek is ingevuld door 550 personen, allen werkzaam bij een autobedrijf.

social-media-in-de-werkplaats

Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de respondenten actief bezig is met social media. Dit resultaat wijkt niet af van het landelijk gemiddelde in andere onderzoeken naar gebruik van social media. Facebook is, zowel zakelijk als privé, veruit het populairst (49%) en wordt dagelijks het meest bezocht. Twitter (15%) volgt op gepaste afstand bij dagelijks gebruik. Bij de garages blijken Instagram en LinkedIn niet echt te leven; 90% doet niets met Instagram en bijna driekwart is niet actief op LinkedIn. Opvallend is de positie van Youtube. Dit kanaal wordt weliswaar niet veelvuldig dagelijks gebruikt (13%), maar scoort relatief zeer hoog bij wekelijks en maandelijks gebruik. Youtube is na Facebook het meest gebruikte social media kanaal bij de garage.

Facebook, Twitter en Youtube scoren dus het hoogst. En toch zijn er behoorlijke verschillen met welk doel het autobedrijf actief is op deze kanalen.
Facebook en Twitter worden voornamelijk gebruikt om nieuws en statusupdates te lezen en te communiceren. Leuke acties of technische informatie zijn hier duidelijk minder populair. Opvallend is dat een derde van de zakelijke Facebook-gebruikers (30%) de eigen ‘garagepagina’ op Facebook gebruikt om acties te zenden.  Dit geldt ook voor Twitter. Technische informatie uitwisselen van ‘garagepagina’ naar volgers komt nagenoeg niet voor. Facebook wordt nog wel gewaardeerd op het vlak van amusement, in tegenstelling tot Twitter, wat ook veel minder privé wordt ingezet.
Youtube wordt in tegenstelling tot de bovengenoemde twee kanalen niet dagelijks gebruikt. Uit het onderzoek blijkt dat Youtube veelvuldig wordt ingezet voor amusement en technische informatie. Voor acties, nieuws en statusupdates is Youtube blijkbaar niet het juiste medium. Opvallend is dat Youtube als één van de grootste social media kanalen vrijwel niet wordt ingezet om informatie te zenden.

De actieve social media gebruikers onder de respondenten zijn eensgezind over het gebruik van de kanalen: social media hoort in het bedrijfsleven thuis (73%). Zowel als persoonlijk aanspreekpunt voor de klant via Twitter en Facebook als in de werkplaats door middel van technische montage- en instructievideo’s op Youtube. Daarnaast geeft de meerderheid aan dat social media eenvoudig toegepast kan worden en dat kennisdeling via deze weg sneller gaat.

Van de respondenten die alleen privé actief zijn, geeft bijna driekwart aan geen tijd te hebben om social media zakelijk in te zetten en de rest geen voordeel te zien in zakelijk gebruik. Echter zijn de meeste garages in deze groep wel van plan om social media zakelijk toe te passen binnen het eigen bedrijf, wanneer men de voordelen ziet of wanneer men er tijd voor kan vrijmaken. Zij die nog geen gebruik maken van social media zeggen over het algemeen er ook in de toekomst niet aan te beginnen.

Hoe kan je als autobedrijf profiteren van social media? Lees: social media en het autobedrijf