Spiderama laat portiervanger vernieuwen

spiderama - portiervanger vervangen - mijngrossier.nl

Spiderama is het clubblad van het Alfa Romeo Spider Register. Het is een magazine voor en door de leden van de club en het verschijnt vier keer per jaar. Naast informatie over en verslagen van Ā evenementen, worden er ook technische artikelen in gepubliceerd. Deze keer licht mijngrossier.nl er een artikel uit over het vervangen van de portiervangers bij de Alfa Romeo Spider van Wim Ruberg. Daarin schrijft hij ondermeer over het belang van goed gereedschap.

Op de linker dorpel zie ik een halfrond stukje zwart kunststof liggen. Het blijkt een deeltje van de portiervanger te zijn. Dit onderdeel zorgt ervoor dat het portier half open kan blijven staan. Ook voorkomt het dat je deur bij wind te ver openslaat. Als links slecht is, zal dat ook voor rechts gelden vrees ik. Dat klopt, dus aan het werk!

Gelukkig ben ik in het bezit van het complete originele werkplaatshandboek van de Alfa Romeo Spider IV. Dat is altijd handig als je niet precies weet hoe iets in elkaar zit, of uit elkaar moet. Zonder de juiste informatie loop je de kans de portierbekleding die er af moet te beschadigen. Hij zit namelijk niet alleen vast met clips, maar ook met schroeven. Een deel daarvan zit verborgen.

Voor deze reparatie is het aan te raden een bekledingsclip verwijderaar aan te schaffen. Die zijn in diverse maten te koop bij bedrijven die automaterialen leveren. Ze kosten circa ā‚¬ 15,00. Verder heb je een hamer en een doorslag nodig om de drie borgpennen per kant los te tikken. In mijn geval waren daarnaast een lastang, een boormachine en tap om schroefdraad op te zuiveren onmisbaar.

Tijdens de werkzaamheden ontdek ik namelijk waarom de rechter portierhendel losser zit dan de linker. Ooit heeft iemand de schroef van de hendel er scheef ingedraaid. Daarbij is de kruiskop van de schroef zo beschadigd dat hij niet meer kan worden losgedraaid. Voorzichtig het kopje uitboren is de enige optie. Daarna kan de hendel los worden genomen. Met een lastang lukt het me het resterende deel van de schroef los te draaien. Met een tap zuiver ik daarna het schroefdraad op zodat ik er een nieuwe schroef in kan draaien.

Geen roest

Als de bekleding eraf ligt, kan ik mooi de binnenkant van de portieren inspecteren. Daar blijkt alleen veel stof in te liggen, maar er is na 26 jaar nog geen roestspoortje te zien. De bekledingspanelen zelf hebben wel wat geleden van vocht (dat is normaal) en door ondeskundige demontage in het verleden. Rond diverse clips is het hardboard gescheurd. Waarschijnlijk zijn de panelen ooit zonder speciaalgereedschap van de deur afgerukt.

Een aantal clips is gebroken, die moeten worden vervangen. Ik vind ze bij een al zeer lang bestaande grossier in automaterialen. Deze ā€˜oudereā€™ zaken hebben vaak nog wat stoffige bakken met clipjes en ander bruikbaar kleinmateriaal.

Als de bekleding los is, kan het werk beginnen. De pen in de portierstijl met een hamer en doorslag naar boven toe uitdrijven. Let op dat je met de hamer niet de dorpel beschadigt. De vanger zit in het portier vast met twee boutjes. Die zitten een beetje verzonken, maar zijn met het juiste gereedschap (ik heb daar een kleine ratel voor) goed los te maken. Tijdens het losdraaien van de tweede bout een arm door het dubbele plaatwerk van het portier steken en op gevoel de vanger aan de binnenzijde losnemen.

Daarna heb je vieze handen, schrammen op je arm, maar wel de complete vanger in je hand. Daar moet je twee pennen uittikken om de met kunststof beklede vanger en de twee kunststof rollen waar hij tussen door loopt te kunnen vernieuwen.

Daarna kan het geheel weer in de portieren worden gemonteerd en kunnen de panelen, nadat je ze hebt nagelopen op schade of ontbrekende clips, worden gemonteerd. De twee schroeven in de armsteun zijn belangrijk. Die zorgen voor de verbinding tussen de armsteun en het plaatwerk van het portier. Zet je ze niet goed vast, dan trek je gegarandeerd op termijn het bekledingspaneel in stukken. Tot slot een beetje vet op de vangers smeren en het geheel is weer zoals nieuw.

Het sierplaatje van de portieropener moet losgemaakt worden om bij de schroef die erachter zit te komen.

Als de schroef los is, kan het hendeltje worden losgenomen.

De schroef van de rechter portierkruk zat er scheef in en moest worden uitgeboord. Nadat het draad met een tap is opgezuiverd, kan er een nieuwe schroef in worden gedraaid.

Met een clipverwijderaar voorkom je dat het hardboard van de portierbekleding scheurt tijdens het losmaken.

Steek het vorkje van de clipverwijderaar om de clip en klik hem los.

Als je geen clipverwijderaar gebruikt, dat is bij mijn auto kennelijk ooit gebeurd, loop je het risico dat het hardboard rond de bevestigingsclip scheurt.

Met goede houtlijm zijn scheurtjes in hardboard te herstellen.

De drie schroeven rond het portierbakje zijn makkelijk te vinden. Die in de armsteun onder (daar hoort een sierdopje op te zitten) zit diep in het kunststof. Dat geldt ook voor de schroef bovenin de armsteun.

Achter de reflector zit nog een schroef verborgen.

De feitelijke vanger zit opgesloten tussen twee rollen die met pennen in de aluminium houder zitten. Beide pennen moet je er met een doorslag uittikken.

Het verschil tussen de oude en nieuwe vanger is duidelijkā€¦

Voor het (de-) monteren heb je lange, liefst dunne, armen nodig. Het portier heeft dubbele beplating en daar moet je de vanger van binnenuit tussendoor wurmen.

Het is even werk, maar de nieuwe vanger is gemonteerd.

Bron: Spiderama (Alfa Romeo Spider Register), geschreven door autojournalist Wim Ruberg.