Storingen aan de koppeling: Koppeling slipt

Optische controle van de defecte koppeling resulteert in schadebeelden die te herleiden zijn naar bepaalde storingsoorzaken.

koppeling 1999 volkswagen golf tdi

Bij storingen aan koppelingen moet je een onderscheid maken tussen storingen als gevolg van defecte koppelingsonderdelen of koppelingsuitval die het gevolg is van storingen in andere onderdelen van de auto. Denk in dit laatste geval bijvoorbeeld aan de ophanging van de motor of versnellingsbak, de afstelling van de motor waardoor een koppeling bokt, of de motor en versnellingsbak zijn niet in één lijn. Storingen aan koppelingen zijn steeds tot vijf punten te herleiden; een koppeling slipt, bokt, komt niet vrij, is stug of maakt veel lawaai. Deze vijf punten kennen een aantal herkenbare schadebeelden.

Koppeling slipt

lokale oververhitting van de drukplaat  

Plaatselijke oververhitting van de drukplaat
Oorzaak:

  • Olie of vet op de voering (verminderde wrijvingswaarde)
  • Te geringe lagerspeling
  • Defect in bedieningssysteem
  • Bedieningsfout (te lang laten slippen)
sterke aanloopsporen op de drukplaat  

Sterke aanloopsporen op de drukplaat
Oorzaak:
– Voering te ver versleten
– Onvoldoende speling druklager
– Defect aan bedieningssysteem
– Koppeling was gedeeltelijk in ontkoppelde toestand

Diafragmatongen-ingelopen  

Diafragmatongen ingelopen
Oorzaak:
– Defect aan bedieningssysteem
– Druklager loopt te zwaar
(beide veroorzaken blokkeren van het lager en in extreme gevallen zelfs het afbreken van een diafragmatong)

Binnenzijde-druklager-beschadigd  

Binnenzijde druklager beschadigd
Oorzaak:
– Verkeerd of te weinig vet
– Geleidehuls versleten

rand voering vervuild met olie of vet  

Rand voering vervuild met olie of vet
Oorzaak:
– Defecte oliekeerring
– Te veel vet op naaf

verkoolde voering  

Verkoolde voering
Oorzaak:
– Olie op de voering
– Defecte oliekeerring
– Oververhitting als gevolg van te lang laten slippen van de koppeling (afname wrijvingswaarde)

olie op de voering  

Olie op de voering
Oorzaak:
– Oliekeerring aan de motor of versnellingsbak is defect

vet op de voering  

Vet op de voering
Oorzaak:
– Te veel vet op de naaf, overtollig vet op de vertanding van de prise-as niet verwijderd

voering tot op de klinknagels versleten  

Voering tot op de klinknagels versleten
Oorzaak:
– Slijtage van de voering
– Rijfout. Te lang laten slippen van koppeling
– Normale slijtage bij te lang gebruik
– Verkeerde onderdelen gebruikt
– Defect ontkoppelingsmechanisme

voering draagt niet volledig over  

Voering draagt niet volledig
Oorzaak:
– Vliegwiel niet vervangen
– Aanloopvlak van vliegwiel niet gevlakt

aanloopsporen op de voordemper  

Aanloopsporen op de voordemper
Oorzaak:
– Montagefout
– Koppelingsplaat verkeerd om
– Verkeerde koppelingsplaat

Geleidebus-van-druklager-uitgesleten  

Geleidebus van druklager uitgesleten
Oorzaak:
– Geleidebus niet ingevet

Lees ook: Storingen aan de koppeling: Koppeling komt niet vrij