Testgereedschap voor tweedelig vliegwiel

De vraag wel of niet vervangen van een tweedelig vliegwiel levert heel wat hoofdbrekens op. Speciaal testgereedschap biedt een uitkomst.

TweedeligvliegwielHet is verstandig om bij het vervangen van een koppeling altijd het tweedelig vliegwiel te testen. Wanneer bij het vervangen van een koppeling duidelijk wordt dat de nagels van de versleten koppelingsplaat een mooi reliëf hebben uitgefreesd in het wrijvingsoppervlak van het vliegwiel, is de keuze niet zo moeilijk of deze vervangen moet worden. Ook bij scheurtjes of blauwverkleuringen die wijzen op thermische overbelasting is vervangen van het vliegwiel het enige alternatief. Maar wat nu als deze sporen niet zichtbaar zijn? Dan rest eigenlijk alleen nog maar inspectie aan de binnenzijde van het vliegwiel. Te beginnen met een visuele inspectie: lekkage van vet, groeven of verkleuringen, etc. Een volledige testprocedure van het tweedelige vliegwiel zou ook onder meer een meting van de karakteristiek van de boogveren moeten omvatten. Dit is echter alleen mogelijk op een testbank en niet met regulier werkplaatsgereedschap.

Vakkundig testen

Een zeer goed en betrouwbaar alternatief biedt speciaal ontwikkeld testgereedschap. Hiermee kan het tweedelig vliegwiel vakkundig getest en beoordeeld worden. Er wordt meteen duidelijk of bij een vervanging van een koppeling ook het tweedelig vliegwiel vervangen moet worden. Het nuttige werkplaatshulpje voorkomt daarmee het risico dat een onzichtbaar gebleven versleten en defect tweedelig vliegwiel op termijn ook de nieuwe koppeling beschadigt.

In gemonterde toestand

Met het speciaal gereedschap is het testen van de basisfuncties van het tweedelig vliegwiel in gemonteerde toestand mogelijk. Zowel de kantelspeling als de vrije slag van het pendel kunnen worden getest. Met de vrije slag van het pendel wordt de hoek bedoeld, waarover de primaire en secundaire vliegwieldelen ten opzichte van elkaar verdraaid kunnen worden tot de veerkracht van de boogveren in werking treedt. De op deze wijze verkregen gegevens moeten vervolgens vergeleken worden met de ingestelde gegevens van het corresponderende artikelnummer van het tweedelig vliegwiel. Deze zijn te vinden op een speciaal vervaardigde schijf met meetgegevens van het tweedelig vliegwiel.

 

 

Bij twijfel: vervangen

Na de optische en meettechnische test moet de monteur beslissen of het tweedelig vliegwiel in het voertuig kan blijven of eveneens vervangen moet worden. Centrale vraag daarbij is of het tweedelig vliegwiel nog een tweede levensduur van de koppeling kan doorstaan. Vooral bij zwaar belaste auto’s, zoals taxi’s, rijschoolauto’s of zakelijk gebruikte voertuigen die veel kilometers maken, is een verhoogde slijtage van het tweedelig vliegwiel waarschijnlijk. In geval van twijfel is het altijd verstandig om in het kader van een professioneel uitgevoerde koppelingsreparatie ook het tweedelig vliegwiel te vervangen. Steeds meer leasebedrijven adviseren dan ook om bij de vervanging van een koppeling ook het tweedelig vliegwiel te vervangen. Op deze wijze probeert men de meerkosten van een tweede (her)reparatie en de kosten voor een vervangende auto te vermijden.

 

Testgereedschap_tweedeligvliegwiel1