Top 3 hoofdoorzaken van defecte wiellagers

Problemen met wiellagers worden over het algemeen vastgesteld door een geluid, maar de oorzaken kunnen verschillend zijn. Hieronder de top 3 hoofdoorzaken van een defect met oorzaak en aanbeveling van NTN-SNR. In het geval één van deze defecten wordt vastgesteld, blijft er meestal geen andere mogelijkheid over dan het vervangen van het lager.

wiellagers

Afdrukken of breuken in de loopbaan

breuken-wiellager

Symptomen

  • Afdrukken aan de rand van de loopbaan, in het algemeen over de volledige omtrek van de lagerring
  • Beschadigde of gebroken loopbaan
  • Ratelend geluid na montage

Oorzaken

  • Een scheef gemonteerd lager
  • Brute montage van het lager
  • Het lager is op de grond gevallen
  • De kracht bij het inpersen werd ook op de kogels overgebracht

Aanbevelingen NTN-SNR

Oefen nooit druk uit op de binnenste ring anders bestaat de kans dat het lager beschadigd wordt.

Krassen op de kogels

Krassen-wiellagers

Symptomen

  • Cirkelvormige krassen van de kogels waardoor het kogeloppervlak vervormd wordt
  • De cirkelvormige krassen komen in de regel ook op de loopbaan van het lager voor

Oorzaken

  • Het verplaatsen van het voertuig terwijl de centrale moer gelost of verwijderd werd
  • Vervorming van de kogels die tegen de binnenste boord van de loopbaan lopen

Aanbevelingen NTN-SNR

Vermijd het verplaatsen van een voertuig waarvan de centrale moer niet is aangespannen.

Vastlopen/verhitting/gebrek aan smering

Vastlopen-wiellagers

Symptomen

  • Oppervlakkige afschuring van metaal in de loopbaan van het lager
  • Versmelten van de lagercomponenten
  • Verkleuring van de componenten

Oorzaken

  • Gebrek aan smering of onaangepaste smering
  • Microversmelting tussen de lagercomponenten

Aanbevelingen NTN-SNR

Controleer voor montage het lager op lekken van smeervet.

Respecteer altijd de algemene montagevoorschriften

  • Voorzichtigheid is geboden bij de behandeling van een lager om risico op schade te voorkomen
  • Respecteer de voorgeschreven aanhaalmomenten
  • Gebruik speciaal gereedschap wanneer geadviseerd
  • Controleer het oppervlak van de naaf en het fuseehuis op barsten en diepe krassen
  • Voor een goede werking van de snelheidssensor, voorkom contact met een magneet bij de magneetdecoder
  • Wanneer het voertuig op de grond staat is het noodzakelijk de centrale moer niet los te draaien of aan te spannen
  • Het voertuig niet op de grond plaatsen met losgedraaide of verwijderde centrale moer

Wiellagers van OE-kwaliteit

wiellager-asb

In Europa is NTN-SNR marktleider op het gebied van wiellagers. Met een marktaandeel van 40% in OE is NTN-SNR sinds enkele jaren bevoorrecht partner van de eerste uitrusting. Het bewijs: 12 van de 15 meest verkochte voertuigen in Europa zijn uitgerust met NTN-SNR lagers. NTN-SNR garandeert ook voor de aftermarket 100% OE-kwaliteit; de wiellagers voor de OE-markt en aftermarket worden namelijk op dezelfde productielijnen geproduceerd.

  Merk Model Wiellager
voor
Wiellager
achter
1 VW Golf V V
2 VW Polo V  
3 Opel Corsa V V
4 Opel Astra    
5 Ford Focus V V
6 Renault Megane V V
7 Peugeot 206 V V
8 Ford Fiesta V V
9 Renault Twingo V V
10 BMW 3-serie    
11 Renault Clio V V
12 Ford KA V V
13 Toyota Yaris    
14 Fiat Punto V  
15 VW Passat   V

Bron: www.raivereniging.nl

Uitvinder van het ASB-wiellager

NTN-SNR is uitvinder van de gepatenteerde ASB-wiellager. De ASB-technologie vervangt de passieve sensor met getande ring door een actieve sensor met magneetencoder. Deze is geïntegreerd in de lagerdichting. Inmiddels is deze technologie de wereldwijde standaard en wordt het in bijna iedere verkochte auto in Europa ingebouwd.

Correcte montage met behulp van de ASB-testkaart

asb-wiellager-testkaart

Met de ASB-testkaart voorkomt u montage van een wiellager met beschadigde magneetencoder. De magnetische ring is ook te controleren als deze al gemonteerd is. Een handig hulpmiddel bij het opstoren van een mogelijke storing in het ABS-systeem. De ASB-testkaart maakt de magnetische polen zichtbaar. Voor correcte montage is het van belang om de volgende instructies in acht te nemen:

  • Verwijder de beschermende verpakking van het wiellager pas vlak voor montage.
  • Voorkom te allen tijde contact van de encoder met een magneet.
  • Test het wiellager met de ASB-testkaart. Monteer geen wiellager met beschadigde magneetencoder.
  • Bouw ASB-lagers in met de zijde van de magneetencoder richting de sensor (binnenkant voertuig). Op de dichting met de encoder staat ‘XGB’.

De ASB-testkaart bestelt u via uw grossier.

Meer weten over NTN-SNR wiellagers: NTN-SNR garandeert originele kwaliteit

Meer weten over ASB-wiellagers: Mijngrossier introduceert ASB-wiellagers van NTN-SNR