TopMec in de praktijk

Werkplaatstool TopMec ‘draait’ nu meer dan een jaar. Wat zijn de ervaringen van de autobedrijven?

topmecAutoFirst Van der Linde

Een tevreden maar ook kritische TopMec-gebruiker is Johan Scheppink van autobedrijf AutoFirst Van der Linde uit het Overijsselse Balkbrug. “Vanaf het moment dat TopMec aangekondigd werd, was ik enthousiast over deze applicatie. We waren er na de lancering dan ook als de kippen bij om TopMec in huis te halen. Je mag ons dan ook scharen tot de gebruikers van het eerste uur.” Wat zijn de gebruikerservaringen na een jaar? Scheppink: “TopMec voldoet volledig aan onze verwachtingen als werkplaatsapplicatie. Vooral de technische data die voor dagelijks gebruik nodig zijn: de aanhaalmomenten, de routing van een multi V-riem of andere voertuigspecifieke informatie. Dit is onmisbaar voor een universeel autobedrijf, zoals wij dat zijn. Het is een hele stap vooruit dat de jongens aan de brug nu over een eigen tablet beschikken, waar ze die informatie direct bij de hand hebben. Dit stroomlijnt het bedrijfsproces. Je hoeft nu niet meer voor elk wissewasje naar een centrale pc te rennen, waar je elkaar in de weg loopt, om te weten te komen welk olietype bij een bepaald automodel moet worden bijgevuld.”

topmec-in-gebruik

“TopMec voldoet volledig aan onze verwachtingen als werkplaatsapplicatie.”

Kanttekeningen

De eigenaar van het AutoFirst-autobedrijf schetst ook kanttekeningen bij het dagelijkse gebruik van TopMec. “Soms zou ik wel eens willen dat de technische informatie wat dieper gaat. Ik ben hierdoor nu genoodzaakt andere garagesoftware aan te houden. Op de andere kant moet ik zeggen dat de prijs van TopMec dan weer zeer gunstig is.” Scheppink vervolgt: “Waar we ook tegenaan lopen is de koppeling met ons werkplaatssoftwarepakket. Dat gaat nog niet gesmeerd. Hierdoor valt momenteel een belangrijk pluspunt van TopMec weg: het direct oppakken van een centrale werkorder door de monteurs en in omgekeerde richting het bijhouden van de werkelijke gewerkte uurtjes aan een klus. Ik begrijp dat aan dit hiaat druk wordt gewerkt. Dat kan wat mij betreft niet snel genoeg gaan.”

Garagebedrijf Oost

Ook in onze hoofdstad bevinden zich enkele TopMec-gebruikers van het eerste uur. Rikus Emons van Garagebedrijf Oost in Amsterdam is positief over de handige werkplaatsassistent. “TopMec is een applicatie waar we al lang op zaten te wachten. We gebruiken TopMec nagenoeg bij elke auto die bij ons binnenkomt.” De eigenaar van het autobedrijf vertelt dat hij dankzij TopMec nog maar zelden een beroep doet op andere garagesoftware. “TopMec heeft alles in huis wat je dagelijks aan technische informatie nodig hebt. Mijn ervaring is dat TopMec soms zelfs meer informatie biedt dan andere garagesoftware.” Hij vervolgt: “Via de kentekenmodule zijn de data die je nodig hebt binnen een handomdraai gevonden. Onze ervaring is dat werken met TopMec behoorlijk wat tijdwinst oplevert: onze monteurs hebben hun informatie snel en direct bij de brug waar gewerkt wordt. Bovendien is het proces van het bestellen van de onderdelen sterk vereenvoudigd, omdat het uitzoekwerk en dus tijd scheelt.”

“Je hoeft nu niet meer voor elk wissewasje naar een centrale pc te rennen.”

Recalls en modificaties

Rikus Emons: “Een ander veelgebruikt element van TopMec zijn de recalls en modificaties. We checken elke auto op de brug met deze TopMec-module. Dit is zeer praktisch, omdat meteen duidelijk is welke specifieke problemen bij
een bepaald autotype voorkomen. Ook bij automodellen die je heel goed kent, kom je zo nog wel eens voor een verrassing te staan. Zeer nuttig dus.” De Amsterdamse garagist vertelt verder dat TopMec ook wat kinderziektes heeft. “Daar ontkom je niet aan. Mijn ervaring is echter dat de feedback van gebruikers altijd wordt opgepakt. Je ziet dat bepaalde elementen verbeteren. Een dingetje wil ik toch nog even kwijt: het verwijderen van werkorders. Daar moet nog aan gesleuteld worden.”