Turbo dokter – VW Golf V GTI

Deze Golf heeft er duidelijk geen zin meer in. Hij levert in het geheel te weinig vermogen. En als je het gas loslaat hoor je een diep brommend en klapperend geluid. Heel af en toe geeft de auto een foutcode op de turbodrukregeling. De klant kan soms wel vier weken rijden zonder dat de auto een storing geeft. Wat zou er aan de hand zijn?

Golf

Patiënt: VW Golf V GTI
Klacht: De golf rijdt niet soepel en trekt niet snel genoeg op.

Diagnose

Om de oorzaak van de storing te achterhalen vragen we de klant om twee zaken te controleren. Allereerst de meetwaarden van de auto. Dus wat vraagt het motormanagement aan turbodruk en wat is de feitelijke turbodruk. Dit geeft een beeld van de omstandigheden en de richting waarin we de oplossing moeten zoeken. Ten tweede is het goed om de dumpvalve van de turbo te controleren. Want het brommende en klapperende geluid wordt meestal veroorzaakt door overtollige druk. Bij een defecte dumpvalve kan die niet op de normale manier worden afgevoerd. Dus, als je het gas loslaat, zoekt de druk met donder en geweld een weg naar buiten.

Niet in de noodloop

Ja, daar hebben we het al! De meetwaarden laten iets opmerkelijks zien. De gevraagde druk is constant maar de werkelijke druk varieert sterk. Wel blijft deze continu binnen de grenzen waardoor de auto niet in noodloop gaat. Om de een of andere reden heeft de auto erg veel moeite met het afregelen van de turbodruk. Nog opvallender is het feit dat de turbodruk goed lijkt te zijn maar dat de auto weinig vermogen heeft.

Spanning op de dumpvalve

En ook de controle van de dumpvalve levert waardevolle informatie op. Bij gas loslaten is er slechts heel even een verandering in de spanning op de dumpvalve meetbaar. Dit zou veel langer zichtbaar moeten zijn. De dumpvalve wordt dus niet juist aangestuurd. Verder zijn we benieuwd hoe de turbo reageert bij gas los. De garagist vertelt ons dat de turbodruk dan geheel wegvalt, niet in een mooie lijn maar stapsgewijs.

Advies

We weten genoeg! We adviseren de garagist om de turbodruksensor te vervangen. Doordat de turbodruksensor verkeerde meetwaarden doorgeeft tijdens het rijden wordt de turbodruk niet goed afgeregeld en rijdt de auto niet goed. Als de bestuurder het gas loslaat is de druk in de inlaat in werkelijkheid veel hoger dan de sensor aangeeft. Daarom wordt de dumpvalve niet aangestuurd en ontstaat een te hoge druk in de inlaat, met het brommende en klapperend geluid tot gevolg. Na de testrit laat de garagist ons weten dat alle problemen zijn verholpen.

De ‘turbo dokter’ cases worden aangeboden door Turbo’s Hoet.

Afbeelding: Shutterstock

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?