De werking van een turbo berust op het onder druk toevoegen van extra lucht aan de motor. Hierdoor neemt het vermogen toe (bij een gelijkblijvende cilinderinhoud) en kan de motor betere prestaties leveren. Hoewel de achterliggende techniek ingewikkeld lijkt, is deze gebaseerd op eenvoudige principes. In de cilinders vindt verbranding plaats van brandstof en zuurstof. De uitlaatgassen die uit de cilinder stromen, drijven het turbinewiel in de turbo aan. Dit turbinewiel is met een starre as gekoppeld aan een compressorwiel en drijft dit aan. Het draaiende compressorwiel zuigt lucht aan en perst die samen. Zodra de inlaatklep zich opent, stroomt de gecomprimeerde lucht de cilinder binnen. En zoals eerder gezegd was dat het einddoel; meer lucht in de motor bij een gelijkblijvende cilinderinhoud.
De voordelen van een turbo in het kort:

  • Met een turbo kunt u uit een relatief kleine motor relatief veel vermogen halen.
  • Een motor met een turbo heeft daarom een gunstiger brandstofverbruik.
  • De brandstof in een motor met een turbo verbrandt beter, wat de uitstoot van schadelijke stoffen vermindert.

Tot nu toe waren de meeste turbo’s bij dieselmotoren te vinden. Daar komt verandering in. Dankzij de downsizingtrend is er sprake van een belangrijke verschuiving: het aantal gemonteerde turbo’s op benzineauto’s verveelvoudigd de komende jaren. Binnen vijf jaar wordt zelfs een verdubbeling van het aantal turbo’s op benzinemotoren verwacht. Verder zal in 2020 bijvoorbeeld 70 procent van alle bedrijfswagens van een turbo voorzien zijn. Dit betekent dat autobedrijven steeds meer turbo’s zullen vervangen. Uit de praktijk blijkt dat er nogal wat koudwatervrees is met betrekking tot de montage van turbo’s. Veel monteurs denken dat hun technische kennis op dit terrein tekort schiet. Dit is echter niet nodig. Bij een turbo zitten altijd voertuigspecifieke montage-instructies die de montage sterk vereenvoudigen.

Wij hebben turbodelen van de merken: