Veiligheidsweek goed voor klantenbinding, omzet en verkeersveiligheid

Steeds meer autobedrijven organiseren een Monroe Veiligheidsweek. Daarbij krijgen ze de beschikking over een professionele schokdemper testbank en praktische ondersteuning. Met een goede voorbereiding en de juiste opvolging van de Veiligheidsweek is succes zo goed als verzekerd.

Onderzoek van de universiteit van Leuven heeft aangetoond dat 25% van het Europese wagenpark een probleem met de schokdemping heeft. De ervaring leert ook dat de andere onderdelen en systemen van het onderstel ook niet altijd volledig in orde zijn. Denk aan de banden, remmen en ophangingsdelen. De vraag is: hoe maak je dat duidelijk aan je klantenkring? Het antwoord: de Monroe Veiligheidsweek, exclusief voor jouw klanten en relaties.

Schokdemper testbank

Bij een veiligheidsweek hoort een professionele schokdemper testbank. Die de hele week tot je beschikking staat. De testbank geeft niet alleen een goed en objectief beeld hoe het met de schokdempers van uw klantenauto’s is gesteld, maar beoordeelt ook de staat van onder meer de veerpootlagers.

Goede voorbereiding

Het succes van een veiligheidsweek staat of valt met een goede voorbereiding, benadrukt Edwin de Ridder. Hij is Businessmanager bij Tenneco, het moederbedrijf van Monroe. “Elk autobedrijf dat een veiligheidsweek organiseert, krijgt een draaiboek met adviezen voor de voorbereiding. Nodig actief klanten uit met een auto met meer dan 80 duizend kilometer op de teller, of een auto die vaak zwaar wordt belast met bijvoorbeeld een aanhanger. Zorg dat je klantenkring weet dat je een gratis veiligheidsweek organiseert. Nodig klanten persoonlijk uit, zet berichten op je Facebook-pagina, verspreid flyers en neem vooraf contact op met de regionale media.”

Ervaringscijfer: tot 40% afkeur

Autobedrijven die hun veiligheidsweek goed voorbereiden, zullen merken dat ze veel serieuze klanten over de werkvloer krijgen. De resultaten blijven niet achter. “Ondernemers die de juiste klanten uitnodigen, tonen regelmatig aan dat circa 40% van de geteste auto’s aan nieuwe schokdempers toe is. Dat zijn ervaringscijfers. We weten ook uit ervaring dat verreweg de meeste klanten helemaal niet weten dat hun schokdempers versleten zijn. Het slijtageproces verloopt heel geleidelijk, waardoor de klanten ‘wennen’ aan de slechtere schokdempers.”

Klanten voorlichten

Er wordt aangeraden om alle bezoekers van de veiligheidsweek goed voor te lichten. “Veel automobilisten weten niet wat een schokdemper is. Vertel hen dat het een veiligheidsproduct is, dat aan slijtage onderhevig is. Vertel dat de wegligging en de remweg van de auto verslechtert als de schokdempers aan vervanging toe zijn. Daarnaast wordt autorijden vermoeiender en neemt de kans op aquaplaning en wagenziekte toe. Versleten schokdempers zorgen bovendien voor vervolgschade aan onder meer de banden en stuurdelen. Monroe stelt folders en posters ter beschikking waarmee het belang van goede schokdempers in één minuut duidelijk kan worden gemaakt.“

Controle hele onderstel

Controleer niet alleen de schokdempers. Neem ook de rest van het onderstel onder de loep. Denk aan de remmen en de banden. Dat zijn, net als schokdempers, onderdelen die belangrijk zijn voor de verkeersveiligheid. Ook in commerciële zin is het verstandig om verder te kijken dan alleen de schokdempers. De ‘veiligheidsdriehoek’ schokdempers, banden en remmen is immers goed voor meer dan 40% van de werkplaatsomzet van het gemiddelde autobedrijf. Vergeet bovendien niet te beoordelen of de auto aan een uitlijnbeurt toe is.

Laat de klant beslissen

En ga niet op de stoel van de klant zitten. “Constateer hoe de technische staat van het onderstel van een auto is en adviseer de klant objectief. Laat hem of haar vervolgens zelf beslissen. Als het de klant nu niet uitkomt, dan kun je afspreken dat je de klant over bijvoorbeeld een half jaar opbelt voor een afspraak.”

Last but not least: “Vertel het ook aan de klant als de schokdempers in een prima staat verkeren. Dat hoort hij graag én het maakt een goede indruk.” – aldus Edwin de Ridder.

Weet jij alles over schokdempers? Doe de Monroe schokdemper kennistest en win één van de mooie Monroe prijzen!

Monroe schokdemper test

Zelf een veiligheidsweek organiseren?

Wil je na het lezen van dit artikel zelf ook een veiligheidsweek organiseren? Dat kan! Neem hiervoor contact op met jouw vertrouwde grossier! Als je gemiddeld 10 schokdempers inclusief werkuren verkoopt, heb je de week al terugverdiend!

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?