Verbeterde klantenservice, meer omzet en tevreden klanten met WESP

Garagehouders en autotechnici werken elke dag hard om de auto’s van hun klantenkring in optimale staat te brengen en te zorgen voor een goed bedrijfsresultaat. Je doet je uiterste best. Toch laat je kansen liggen, weet Werkplaats Service Provider. WESP ondersteunt je om de service aan de klanten te verbeteren en de omzet structureel te verhogen. Automotive Academy is supporter van WESP en interviewt daarom de eigenaren van dit bedrijf. 

Garagesoftwarepakketten bieden de ondernemer nuttige informatie. Denk aan de hoeveelheid gefactureerde uren en gemonteerde onderdelen. WESP laat al sinds 2012 zien dat er meer is te halen uit de beschikbare informatie. “Met onze analysesoftware gaan we een stuk verder”, aldus Onno Kuiper. Hij vormt samen met Bas Wintjes de directie van WESP. “Ons Werkplaats Dashboard biedt onze klanten wekelijks een overzicht van alle relevante bedrijfsinformatie. Bijvoorbeeld de gerealiseerde omzet per monteur, een overzicht van de meest en minst verkochte onderdelen en de verhouding arbeidsloon – onderdelen op de facturen.”
WESP laat bovendien zien hoe de aangesloten garagebedrijven presteren ten opzichte van hun collega-ondernemers. Kuiper: “Hiervoor gebruiken we de factuurgegevens van de bijna 700 garagebedrijven die met ons samenwerken. Alle data wordt uiteraard anoniem verwerkt en gepresenteerd.”

WESP-adviseur

WESP geeft de garagehouder antwoord op vragen als ‘waar laat ik omzet liggen?’ Dat inzicht is essentieel, maar heeft alleen meerwaarde als er vervolgens ook actie wordt ondernomen. Kuiper: “Daar komen de adviseurs van WESP om de hoek kijken. Zij gaan samen met de garagehouder de werkplaatsfacturen ontleden en de klantenkring en hun wagenpark in kaart brengen. Dat is dus maatwerk. Een belangrijk onderdeel is vastleggen waar verbeteringen gerealiseerd kunnen worden. Er zijn bijvoorbeeld garagebedrijven die jaarlijks bij minder dan tien procent van hun klantenauto’s de remvloeistof verversen. We komen ook meer dan regelmatig tegen dat er structureel minder uren worden gefactureerd dan er aan auto’s zijn gewerkt.”

Kwaliteitsverbetering

Het uiteindelijke doel is kwaliteitsverbetering. Het streven is het uitvoeren van alle benodigde onderhoudswerkzaamheden volgens de onderhoudsschema’s van de klantenauto’s, samen met volledig incidenteel onderhoud zoals het vervangen van (bijna) versleten ruitenwissers en banden. Door dit allemaal structureel en professioneel aan te pakken, neemt niet alleen de omzet toe. “Als het onderhoud juist en volledig wordt uitgevoerd, is dat goed voor de veiligheid en de betrouwbaarheid van de auto’s van de klanten”, benadrukt Kuiper. “Een voorbeeld is aircoservice. Als je dat als garagebedrijf niet aanbiedt, verkoop je het ook niet. Als je het wel aanbiedt en de klant stemt ermee in, zorg je ervoor dat de betrouwbaarheid van het aircosysteem verbetert. Je verlaagt de kans dat klanten met een storing worden geconfronteerd en daar negatief op reageren. Je combineert dus tevreden klanten met een hogere omzet.”

Aan de slag!

WESP werkt met bijna alle garagesoftwarepakketten. Interesse? Neem contact op met je grossier of Automotive Academy accountmanager.