Dat hoofdveren slijten en uiteindelijk breken, is logisch. Hoofdveren behoren tot de meest belaste onderdelen van een auto. Veren verliezen op termijn hun veerkracht, waardoor windingen elkaar raken en er slijtage op raakvlakken ontstaat. Hierdoor breekt de laklaag van de veer en ontstaat er roestvorming. Ook de opeenhoping van zand, water en zout op een veerschotel kan uiteindelijk een verwoestend effect hebben. Het probleem is echter dat dit vaak niet meteen met het blote oog te zien is. Pas na een goede visuele inspectie, bij voorkeur met behulp van een spiegel om ook de onderste winding goed te kunnen controleren en waarbij de veer soms ook echt even schoongemaakt moet worden, komen defecten aan het licht. Het advies is dus om hoofdveren bij elke inspectiebeurt preventief te controleren. Ook omdat uit steekproefgegevens van de RDW blijkt dat tijdens de APK gebroken of ondeugdelijke hoofdveren vaak over het hoofd gezien worden. Dit staat op de tweede plaats in de topvijf van APK-missers.

Eerste montage

Bij vervanging van hoofdveren is het om meerdere redenen van belang om voor topkwaliteit te kiezen. Suplex veren voldoen aan de specificaties voor eerste montage. Hiermee wordt gegarandeerd dat de deze veren met hun vaak gecompliceerde vormen volgens strenge eisen worden geproduceerd. Bijvoorbeeld door het gebruik van hooggelegeerde staalsoorten en bijzondere productiemethoden, zoals aparte kogelstraalmethoden, die de oppervlaktehardheid van de veer verhogen. Verder zijn alle Suplex-veren gepoedercoat, wat roestvorming tegengaat en een goede bescherming biedt tegen zand, water, zout en steenslag.

Wij hebben veringen van de merken: