Vervang remvloeistof op tijd

Sinds de introductie van elektronische (rem)systemen zoals ABS en ESP is een tijdige vervanging van de remvloeistof zeer belangrijk. Daarnaast is de keuze voor een kwaliteitsproduct essentieel.

De keuze voor een verkeerde (goedkope) remvloeistof of het niet tijdig vervangen van de oude remvloeistof kan fatale gevolgen hebben voor het functioneren van een modern remsysteem. Vooral het ESP heeft kwaliteitsremvloeistoffen nodig om ook bij een lage buitentemperatuur snel te kunnen ingrijpen. Ook de antislipregeling ASR heeft baat bij een hoge kwaliteit remvloeistof, omdat de vloeistof behoorlijk heet wordt als de remmen bezig zijn de doorslippende wielen in bedwang te houden. Tijdig verversen is eveneens essentieel omdat de hydraulische aggregaten van deze elektronische systemen over ontelbare minuscule boringen en kanalen beschikken, die voor een snelle reactietijd altijd volledig open en gangbaar moeten zijn. 

Hygroscopisch

Hoewel moderne remvloeistoffen dankzij hoge kookpunten, een lage viscositeit en een anticorrosief karakter aan de hoogste eisen voldoen, blijft inspectie en onderhoud van de remvloeistof noodzakelijk. Kijk alleen maar naar de extreem hoge temperaturen die tijdens een remvertraging ontstaan: de temperatuur van de remvloeistof loopt dan ook flink op. Dat is onder meer te wijten aan de moderne remvoringen die door hun metaalhoudende samenstelling meer warmte geleiden. Bovendien is remvloeistof door zijn organische samenstelling hygroscopisch. Dit betekent dat waterdamp een zwakke verbinding met de remvloeistofmoleculen vormt, waarmee op den duur het kookpunt van de remvloeistof wordt beïnvloed. Uiteraard is dit van invloed op de remprestaties. Vocht ontstaat echter niet alleen door condensvorming. Het kan ook via ontluchtingsgaatjes, langs de afdichtingen en bij oudere automodellen via het rubber van de remslangen een remsysteem binnentreden. Ook als het peil in het remvloeistofreservoir daalt, kan er waterdamp bijkomen. 

Remvloeistoftester

Het is van groot belang dat de voorgeschreven verversingstermijn van de autofabrikant in acht wordt genomen of dat elke twee jaar de remvloeistof vervangen wordt. Vooral als een monteur met een ‘onbekende’ auto te maken krijgt, is het van belang om te weten dat van een eerdere verversing ongeveer 30 procent van de oude remvloeistof achterblijft. Deze is vaak van onbekende kwaliteit. Om alle risico’s uit de weg te gaan, is het verstandig om tijdens een onderhoudsbeurt de kwaliteit van de remvloeistof te testen met een remvloeistoftester. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat bij ongeveer 70 procent van alle voertuigen vervanging van de remvloeistof noodzakelijk is.

Remvloeistoftester De EBT 01 is een professioneel remvloeistoftestapparaat van de gerenommeerde fabrikant Leitenberger. De tester meet de elektrische geleidingswaarde van de remvloeistof. Het elektronisch testapparaat met folietoetsenbord is geschikt voor de remvloeistof DOT 4.
Het apparaat toont het procentuele watergehalte van de remvloeistof door middel van drie lichtdioden. Groen licht betekent 0-1% = goed. Groen/geel licht betekent 2 % = remvloeistof binnenkort vervangen. Groen/geel/rood licht betekent een watergehalte boven 3% = remvloeistof meteen vervangen. De tester wordt geleverd in een stabiele kunststofkoffer.
Andere  kenmerken: • Automatische uitschakeling • Low-Batt-indicatie • Robuuste meetsonde van V-staal • Spanningsvoorziening 9 V-blokbatterij