Verwijderen roetfilter (weer) verboden

Dat het roetfilter bij een aanzienlijk aantal auto’s wordt verwijderd in plaats van vervangen, is niet onopgemerkt gebleven. Vanaf 1 juli is deze praktijk (weer) verboden, schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma aan de Tweede Kamer. De APK-keurmeester gaat bij het toezicht een belangrijke rol spelen. Geen roetfilter betekent geen goedkeuring.


Het verbod op het verwijderen van roetfilters is vanaf 1 juli dit jaar weer terug. Staatssecretaris Sharon Dijksma schrijft de Tweede Kamer dat een wijziging aan het emissiebeheersingssysteem wordt gezien als een wijziging van de constructie. En zo’n wijziging is alleen toegestaan als het voertuig ook daarna nog voldoet aan de eisen van toelating. Bijvoorbeeld wat betreft de maximale uitstoot van fijnstof. Voor Euro 5 en 6-personenauto’s bedraagt deze maximaal 5 mg/km. En dat is alleen haalbaar dankzij een roetfilter. De staatssecretaris wil voor voertuigen vanaf 1 januari 2011 verwijdering van het roetfilter, of andere delen van het emissiebestrijdingssysteem, niet meer toestaan. Voor dieselbestelauto’s en trucks noemt ze 2012 en 2014. Voor oudere voertuigen mag het wel, maar dan dient de wijziging van de constructie door de RDW te worden goedgekeurd en in het kentekenregister te worden vastgelegd. Het voertuig wordt dan als voertuig zonder roetfilter geregistreerd en de eigenaar krijgt te maken met een toeslag op de motorrijtuigenbelasting.

Meetinstrument

De APK-keurmeester zal in eerste instantie een visuele controle op aanwezigheid van het roetfilterhuis doen. Dit geldt tijdens de APK vanaf het moment van de komende regelwijzigingen op 20 mei 2018. Dat deze visuele controleprocedure geen garantie is op een daadwerkelijk goed functionerend roetfilter snapt de staatssecretaris ook. Zij zegt dan ook dat in tweede instantie een verdergaande roetfiltertest in de APK wordt ingevoerd. Een doorontwikkeling van een voor de APK-geschikt meetinstrument is daarvoor echter wel nodig. Wat voor meetinstrument het wordt, is nog niet duidelijk. De huidige opaciteitsmeter, die de lichtabsorptie van het uitlaatgas tijdens een vrije acceleratie meet, kan dit niet. Daar komt bij dat benzinemotoren tegenwoordig ook roetfilters hebben. Daar is een vrije-acceleratiemeting al helemaal niet mogelijk. Een betrouwbaar en geschikt meetinstrument zou een zogenaamde ‘deeltjesteller’ zijn. Naar verluidt werken verschillende equipmentfabrikanten op dit moment al aan een betaalbare APK-variant.

Kansen met Romax

Dat de nieuwe regelgeving met zijn extra controle, kansen biedt voor het autobedrijf, staat buiten kijf. Bereid je bijvoorbeeld goed voor met trainingen tot DPF-specialist of zelfs Qualified Diesel Specialist. Maar je kunt natuurlijk vooruitlopend op de nieuwe regelgeving en ter verbetering van de luchtkwaliteit een defect roetfilter gewoon vervangen door een nieuw exemplaar. Romax biedt voor de vervanging van een dieselroetfilter twee kwaliteiten: een roetfilter met cordiriet of siliciumcarbide. Het is belangrijk om te weten welk type roetfilter je het beste monteert, omdat dit toekomstige storingen en garantiereparaties voorkomt. Het verschil tussen de twee filterkwaliteiten zit in het interne materiaal van het filter: het monoliet. Het binnenwerk van het standaard filter is gemaakt van het zachtere en goedkopere cordiriet, terwijl het binnenwerk van het premium filter van siliciumcarbide vervaardigd is. Dit hardere en duurdere materiaal heeft een hogere opvangcapaciteit en een hoger smeltpunt dan cordiriet. Roetfilters met cordiriet worden aanbevolen voor goed onderhouden oudere voertuigen die veel snelwegkilometers maken. De roetfilters met siliciumcarbide, die gelijkwaardig aan OE zijn, zijn juist bedoeld voor taxi’s en voertuigen die voornamelijk rijden in de stad en op binnenwegen. Check voordat je een roetfilter bestelt onderstaande tabel. Hiermee wordt in één oogopslag duidelijk welk type roetfilter voor jouw klant het beste is.

roetfilters 1