Vijf vragen aan … Brembo

In de rubriek ‘Vijf vragen aan…’ stellen we enkele vragen aan een belangrijke leverancier van mijngrossier.nl. Dit keer is de beurt aan de specialist op het gebied van remmen, namelijk Brembo. 

1. Voor remschijven is nu de ECE 90-regelgeving van kracht. Wat betekent dit voor het autobedrijf?

De ECE R90-regeling is recentelijk gewijzigd in een nieuwe versie: R90-02. In deze nieuwe verordening wordt omschreven dat alle frictie delen voor de vervangingsmarkt minimaal aan dezelfde eisen moet voldoen als het originele onderdeel waarbij de veiligheid van de bestuurder gewaarborgd wordt. Brembo heeft besloten om het gehele assortiment remschijven en –trommels te certificeren. Dit betekent dat meer dan 2.200 artikelen aan de nieuwe ECE R90-norm voldoen. Als autoberijf kan je dus kwaliteit garanderen met Brembo aan de automobilist. Lees meer over de R90-regeling.

2. Welke nieuwe ontwikkelingen kunnen we de komende vijf jaar op remmengebied verwachten?

Duurzaamheid en bescherming van het milieu zijn belangrijke zaken waar ook autofabrikanten zich de komende jaren hard voor maken. De roep om emissiereductie betekent dat het gewicht van de auto omlaag moet. Het remsysteem heeft in het kader van het gewicht van een auto een grote impact. Minder remschijfgewicht kan bijvoorbeeld bereikt worden door gebruik te maken van samengestelde remschijven met een gietijzeren remoppervlak en een aluminium of stalen naaf. Zeker ook bij compacte en middelgrote automodellen. Andere, meer geavanceerde oplossingen, zijn volop in ontwikkeling. Zo wordt er hard gewerkt aan het verminderen van de stofproductie tijdens het remmen door het gebruik van aangepaste wrijvingsmaterialen.

3. Waarin verschilt Brembo van andere remdelenfabrikanten?

Brembo wordt wereldwijd erkend als een remsysteemspecialist, zowel als originele eerste montage-leverancier bij de bekende autofabrikanten, als in de hoogste regionen van de autosport. De kennis en ervaring vanuit OE en autosport vloeit automatisch door naar de aftermarkt. Het gevolg is dat Brembo vaak als eerste innovatieve technische oplossingen introduceert voor de vervangingsmarkt. Goede voorbeelden zijn:

  • remschijven met verhoogd koolstofgehalte;
  • remblokken met een speciaal ontwikkeld thermisch isolatiemateriaal dat geluiden en trillingen tussen remblok, zuiger en remvloeistof dempt;
  • remschijven met de gepatenteerde Pillar Venting-ventilatietechnologie die zorgen voor een verbeterde koeling waar de temperaturen in de remschijf hoog oplopen;
  • en last-but-not-least de remschijven met een duurzame en milieuvriendelijke UV-coating.

Ook recente introducties zoals zwevende remschijven (remschijven gevormd door twee losse delen: een speciale gietijzeren ring en een aluminium hart die via een boutconstructie met elkaar verbonden zijn) versterken de positie van Brembo als ‘koploper in innovatie’.

4. Wat is het voordeel van een UV-coating op remschijven?

Remschijven met een coating zijn niet nieuw. Remschijven met een duurzame en milieuvriendelijke UV-coating wel. Daarmee zet Brembo een nieuwe trend; UV-coatingtechnologie voor het verven van zijn remschijven. Deze technologie levert een besparing op van maar liefst 98% energie en CO2-uitstoot. Daarnaast zorgt het metaaleffect ervoor dat de remschijven er tijdens de gehele levensduur glanzend en schoon uitzien. Voor het autobedrijf zijn er momenteel ruim 400 referenties beschikbaar, waarmee het grootste gedeelte van het Europese wagenpark afgedekt wordt. Handig: de schijven zijn gebruiksklaar, dus klaar voor montage zonder reinigen of invetten. Meer over remschijven met UV-coating weten? Klik hier. 

5. Stelt Brembo technische trainingen beschikbaar en waar kan ik deze vinden?

Jazeker, Brembo en Automotive Academy hebben een remsystementraining Brembo Expert ontwikkeld. In de loop der jaren heeft Brembo veel technische opleidingen samengesteld, gebaseerd op de expertise van de eigen technici. De trainingsinhoud beslaat alle aspecten van het remsysteem en de onderdelen hiervan. Er wordt vooral naar de praktijk gekeken, waarbij dagelijkse remproblemen door middel van kennis en kunde worden aangepakt. Uiteraard wordt tijdens de trainingen ook gekeken naar verschillende technische oplossingen, moderne productiemethoden en toekomstige ontwikkelingen. Meer info over de technische remsystementraining.