Waarschuwingslampjes: negeer ze niet!

vrt artikel waarschuwingslampjes

Een automobilist is pas geleden veroordeeld tot veertig uur taakstraf en een rijverbod van zes maanden, omdat hij een waarschuwingslampje over een leeglopende band had genegeerd. De man reed augustus 2017 op de snelweg A20 in de richting van Gouda toen op de display van zijn Audi een melding verscheen. ‘TPMS Bandenspanning: storing! Zie instructieboekje’. Daarbij gingen twee controlelampjes geel branden en was acht seconden een harde pieptoon te horen. De man negeerde de waarschuwingen en bleef nog 21 kilometer op de linkerrijbaan rijden.

Toen liep de band linksachter van de velg en werd de auto onbestuurbaar. Een achteropkomende automobilist botste op de inmiddels stilstaande auto. Het slachtoffer werd via een glazen dakraam z’n Nissan uit geslingerd en raakte zeer ernstig gewond. Hij brak onder meer wervels in rug en nek.

Een groot deel van de automobilisten weet niet wat de waarschuwingslampjes op het dashboard betekenen. Zelfs als er soms weinig aan de hand is, bellen zij met een pech-hulpverlener of het autobedrijf. Doordat het tijdens vakantieperiodes al erg druk is, kunnen hierdoor automobilisten met ‘echte’ pech minder snel geholpen worden. Weet jij, als monteur, wat ieder waarschuwingslampje betekend?

Waarom werd de automobilist veroordeeld?

Hij heeft volgens de Haagse rechtbank niet „roekeloos” of „aanmerkelijk onvoorzichtig” gehandeld, zoals de juridische termen luiden, aangezien gele controlelampjes, anders dan rode, „niet zonder meer wijzen op een zodanig defect dat niet nog enige tijd met de auto kan worden doorgereden”. Er was geen sprake van opzet, wél van schuld. De man heeft volgens de rechtbank een „concreet gevaar” veroorzaakt op de snelweg door de waarschuwingen te negeren, de banden niet te controleren en met hoge snelheid op de linkerrijbaan van de weg te rijden, ver van de vluchtstrook.

Is het gevaarlijk om na een melding door te rijden?

Dat hangt van de melding af. In het algemeen, stelt een woordvoerder van de ANWB, is het verstandig om elke melding, geel of rood, serieus te nemen door te zoeken naar een veilige plaats en na te gaan wat er aan de hand is. „Neem de tijd”, zegt een woordvoerder. „En ga liever ook niet op de vluchtstrook staan.” Zelf reed de woordvoerder laatst in Italië in een huurauto toen er voortdurend een lampje brandde. „Bleek het een melding te zijn ‘u rijdt niet energiezuinig’.”

Hebben auto’s niet te veel lampjes?

Die lampjes zitten er niet voor niets. Er zijn steeds meer systemen die de automobilist informeren over de toestand van het voertuig; van de hoeveelheid ruitensproeivloeistof tot een kokende motor of, zoals in dit geval, slappe banden. Het Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) is sinds 2014 verplicht in nieuwe auto’s. Fabrikanten hebben veiligheid hoog in het vaandel staan, stelt een woordvoerder van branchevereniging RAI, maar „zoals bij alle ingewikkelde apparaten” wordt het rendement van de systemen bepaald „door wat de gebruiker ermee doet”.

Verwarrend

Toch zijn er een aantal logische verklaringen voor. Om de zoveel tijd komen er nieuwe waarschuwingslampjes bij, wat voor verwarring zorgt bij de automobilist. Dieselauto’s zijn bijvoorbeeld tegenwoordig uitgerust met een ‘AdBlue’ lampje. Dat lampje wordt niet herkend en dan wordt er al snel gebeld. Vooral wanneer een automobilist zich in het buitenland begeeft, wordt gemakkelijker contact gezocht met de pechhulp uit eigen land. Automobilisten weten vaak in de eerste plaats niet wat ze moeten doen. Er is ook geen lokale bijstand als je zo ver van huis bent, dat geeft extra stress.

Schade en dure reparaties

Ondanks dat onterechte telefoontjes ergernis opleveren, mogen de waarschuwingssignalen van een auto niet genegeerd worden. Deze kunnen namelijk wijzen op een ernstig probleem. Als er niet juist gehandeld wordt op sommige waarschuwingen kan er serieuze schade aan de auto ontstaan. De kosten kunnen dan flink hoog oplopen. Zeker als er een rood lampje gaat branden.

Het waarschuwingslampje voor bijvoorbeeld de katalysator en het roetfilter wordt vaak niet herkend, terwijl dit erg kostbare reparaties zijn.

Rood is stoppen

Voor de verkeersveiligheid is het van belang dat de kleuren van de waarschuwingslampjes herkend worden. Bij een rood lampje moet direct actie worden ondernomen. Stoppen en contact opnemen met pechhulp of autobedrijf. Een oranje lampje vereist een controle, de automobilist kan vaak nog wel doorrijden naar het autobedrijf. Bij blauwe of groene lampjes is doorrijden vaak geen probleem. Het blijft echter noodzakelijk ook deze meldingen na te laten kijken.

Kennis om te delen

Bij een gemiddelde pechhulp centrale komen dagelijks honderden telefoontjes binnen. Tijdens piekperiodes, zoals met vakanties, kan dat aantal makkelijk vervijfvoudigen. Er wordt het meest gebeld voor problemen met de motor, de accu of de banden. Die waarschuwingslampjes worden meer herkend, al weten de meeste automobilisten niet hoe ze daarmee om moeten gaan. Hier ligt een mooie kans voor het autobedrijf. Als monteur kom je in aanraking met (het gebrek aan) kennis van de automobilist, leg uit wat het brandende lampje betekend en informeer de klant over de diverse kleuren en waarschuwingen een auto kan geven. Zo behoed je de klant voor hoge reparatiekosten en stuur je hem met een veilig gevoel de weg weer op.

Waarschuwingslampjes test voor jouw klant

Tip: een leuke test voor jouw klant over de verschillende waarschuwingslampjes en hun betekenis vind je hier. En, weet jij zelf alle goede antwoorden?

Bron: NRC & VRT

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?