Wat wil de monteur?

De uitkomsten van verschillende onderzoeken naar de dagelijkse werkplaatspraktijk laten een duidelijke rode draad zien. Voor een gesmeerd werkproces en een hoog werkplaatsrendement heeft de monteur behoefte aan goede technische informatie. Verder is een snelle levering van kwalitatief goede onderdelen essentieel.

wat-wil-de-monteur

In een periode dat de serviceomzet van autobedrijven onder druk staat, is het van groot belang dat het rendement van de werkplaats op peil blijft. Autobedrijven doen er daarom alles aan om ‘bij te blijven’. Investeren in equipement, gereedschap en mensen. Bovendien stroomlijnen ze de bedrijfsprocessen om ook in de werkplaats een efficiencyslag te maken. Wanneer je monteurs op de man af vraagt wat aan de basis van een goed werkplaatsrendement ligt, zijn de antwoorden vaak hetzelfde: goed gereedschap/apparatuur, goede onderdelen en bruikbare technische informatie.

Up-to-date

Door de technische complexiteit van moderne auto’s is het niet meer mogelijk om zonder omvangrijke technische informatie reparaties en/of onderhoud uit te voeren. Up-to-date informatie is feitelijk onmisbaar in de moderne werkplaats. Vooral als er veel verschillende automerken op de brug staan. Onderdelenbestelsite mijngrossier.nl biedt een volwassen informatieplatform voor monteurs. Dankzij de beschikbare autotechnische informatie van AutoTools en de connectie met werkplaatsapplicatie TopMec is en blijft ieder autobedrijf ‘reparabel’. Da nkzij deze informatiebronnen weet je van de hoed en de rand. Je kunt dankzij uitvoerige onderhouds- en specifieke voertuiggegevens bijvoorbeeld relatief eenvoudig uit de voeten met ‘vreemde’ automodellen.

Praktijkgerichte informatie

Met een simpele druk op de knop biedt mijngrossier.nl met AutoTools belangrijke autotechnische ondersteuning. De informatie van AutoTools is toegespitst op de dagelijkse werkplaatspraktijk en biedt gedetailleerde informatie, zoals autospecifieke afstelgegevens (aanhaalmomenten, wieluitlijning, onderhoud, etc.), storingsdiagnoses, en praktijkgerichte montagehandleidingen. Dankzij AutoTools beschikt de automonteur over een technische databank met ruim 20.000 verschillende autotypen. Alle in Nederland verkochte autotypen zijn volledig gespecificeerd op basis van merk, type, motorcode, bouwjaar, uitvoering (aantal deuren, stationwagon) etc. Daarnaast bevat AutoTools ook gegevens die nodig zijn bij een grote en kleine onderhoudsbeurt (vervangingstijden en checklijsten) en informatie over onderhoudsintervallen. De meeste raadplegingen binnen de bomvolle AutoTools-database vinden plaats in de rubriek onderhoudsgegevens, omdat deze informatie vaak nodig is bij klein en groot onderhoud. Daarnaast worden er veel elektrische schema’s opgevraagd voor bijvoorbeeld motormanagement, ABS/ESP en airco’s.

Voertuigspecifieke checklijst

Een andere informatiebron die veel waardering krijgt van monteurs en werkplaatschefs is TopMec. Veel monteurs gebruiken TopMec als een technisch naslagwerk dat gestructureerd belangrijke, dagelijks gebruikte, voertuiginformatie weergeeft. Het scheelt immers veel tijd of je met simpele ‘swipe’ je broodnodige informatie vindt, of dat je urenlang het internet naar bruikbare informatie moet afspeuren. Andere monteurs zetten TopMec in voor reparatiehandleidingen en checklijsten die per individuele auto kunnen een worden samengesteld. Grote beurt? Kleine beurt? TopMec biedt in een handomdraai een voertuigspecifieke checklijst voor een bepaalde onderhoudsbeurt. Door het aanmaken van een werkorder in de app is in één oogopslag te zien wat er aan de auto moet gebeuren, welke onderdelen daarvoor nodig zijn en welke tijd deze klus in beslag neemt. Bovendien zijn met een druk op de knop de laatste updates met betrekking tot recalls en modificaties van een specifiek automodel te vinden.

wat-wil-de-monteur-2

Efficiency in de werkplaats

Ook werkplaatschefs zijn door de koppeling met meerdere populaire werkplaatspakketten zeer te spreken over TopMec. Dit komt de efficiency in de werkplaats ten goede en levert daarmee een hoger rendement. Naast het maken van een werkorder of een offerte is ook het opzoeken en selecteren van onderdelen met TopMec een peulenschil. Elke onderhouds of reparatieklus is gekoppeld aan een lijst met onderdelen. Het enige wat je hoeft te doen, is de benodigde onderdelen selecteren. De ingevoerde gegevens en geselecteerde onderdelen worden door de werkplaatschef of receptionist automatisch verwerkt tot een bestelling via mijngrossier.nl. Hiermee vermindert bijvoorbeeld de kans op foute bestellingen, wat voor een betere doorlooptijd op de brug zorgt.

Prettig prijskaartje

Uiteraard is het gebruik van kwaliteitsonderdelen belangrijk bij een reparatie of servicebeurt. Niet alleen omdat kwaliteitsdelen een perfecte pasvorm hebben, maar ook omdat het gebruik van OE-gelijkwaardige onderdelen belangrijk is voor het goed functioneren van motor, onderstel of het uitlaatgasreinigingssysteem. Bijzonder aantrekkelijk wordt het als deze onderdelen over een zeer prettig prijskaartje beschikken. Mijngrossier.nl biedt dit met het keurmerk Best Buy. Een Best Buy-product is een A-merkproduct, geproduceerd door een fabrikant die eerste montage levert. Daarnaast is dit Best Buy-product zeer scherp geprijsd en altijd goedkoper dan een vergelijkbaar OEonderdeel. Om concurrerend te blijven en meer klanten aan zich te binden kunnen autobedrijven naast een goede service en het gebruik van kwaliteitsonderdelen dankzij Best Buy ook een goede prijs offreren. Kortom: Best Buy is de beste deal voor het autobedrijf én zijn klanten.